המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת החשמל לעצור באופן מיידי את העמסת המשאיות ושינוע הפחם בין תחנת הכוח אורות רבין שבחדרה לבין תחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון, כך פורסם אמש בכלכליסט. כזכור, חברת חשמל החלה לשנע כמויות עצומות של פחם מידי יום מחדרה לרוטנברג וזאת עקב האסון שהתרחש בתחנה והוביל למותם של נפתלי אדרי וניר דקל ז"ל. תיקון המסוע שניזוק עשוי לקחת כשנה וחצי ועל כן התעורר הצורך לבצע את השינוע.
על פי כלכליסט, עצירת השינוע נבעה מליקויים שהתגלו על ידי איגוד ערים לסביבה שרון כרמל באופן פעולתה של חברת החשמל, כאשר אלו עלולים לגרום למפגע סביבתי. בשל התיעוד של איגוד הערים בשטח, המשרד להגנת הסביבה זימן את נציגי תחנת הכוח אורות רבין לשיחת בירור אשר תתקיים מחר בשעות הבוקר, בכדי לבחון את עמידת התחנה באופן מיידי בתנאים שהוצבו לה בהיתר הפליטה. לאחר הבירור, ישקול המשרד להגנת הסביבה את צעדיו, כך לפי תגובת המשרד.
משרד האנרגיה שהורה להוביל את הפחם טען כי אי העברת פחם לתחנה באשקלון תייצר סיכון לפגיעה משמעותית באספקת החשמל בארץ, ולכן תוקן היתר הפליטה של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה, כך שיתפאשר לשנע ממנה פחם באופן רציף לתחנת הכוח באשקלון, ולא לפגוע ברציפותה התפקודית. על פי ההיתר, כ-170 משאיות פחם היו אמורות להגיע לאשקלון מידי יום. עיריית אשקלון לא התערבה בהחלטה וזאת על אף זיהום האוויר הניכר בעיר והפרסום לפיו אשקלון שיאנית תחלואת הסרטן בישראל.
שינוע הפחם עלול להיות מזהם מאוד, לא רק בגלל התוספת המשמעותית של כלי התחבורה הכבדים המונעים בסולר מזהם, אלא גם בשל הסכנה לפליטה של אפר פחם בזמן שינוע הפחם. כדי לצמצם ככל הניתן את הנזק הסביבתי והבריאותי בשל שינוע הפחם, העמיד המשרד להגנת הסביבה בפני חברת החשמל מספר תנאים ובהם הרטבה רציפה, העמסת משאיות בגובה מינימלי, משטר רוחות, שטיפת גלגלי משאיות, קיבוע אזור ייעודי להעמסה.
מחברת החשמל נמסר בתגובה לפרסום בכלכליסט: "לאור זהירות הייתר בה חברת החשמל נוקטת, היום, לנוכח נתוני עוצמת הרוח, הופסקה העמסת המשאיות כדי למנוע מפגע סביבתי. חברת החשמל מקפידה, עד כדי קוצו של יוד, על כל ההנחיות של הרגולטורים, לרבות המשרד להגנת הסביבה, בכל הנוגע לשינוע הפחם במשאיות מתחנת הכוח אורות רבין שבחדרה לרוטנברג באשקלון. ההתנהלות המוקפדת תקפה שבעתיים בתהליך ההעמסה וכיסוי תכולת המשאית טרם יציאה מאורות רבין".