חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדריך לנפגעי פעולות איבה – כל הזכויות המגיעות לכם

 

החיים באזור למוד קרבות וקונפליקטים טומנים בחובם לא מעט אתגרים. ישראלים רבים לאורך השנים נקלעו אל זירת פיגוע ושילמו מחירים פיזיים ונפשיים יקרים. מדובר באירוע מטלטל שעשוי לשנות את מהלך החיים מן היסוד. הפגיעה בתפקוד היום-יומי ובעתיד עשויה להיות ניכרת. חשוב לדעת כי אם נפגעתם במסגרת אירוע כזה, הנכם זכאים לזכויות והטבות. היכרות מעמיקה עם כלל זכויותיכם, הליך ההכרה וקבלת הפיצויים עשויה להשפיע באופן ניכר על שיקומכם, על יעילות ההחלמה ועל טווח האפשרויות שיעמוד לרשותכם בהמשך החיים. כאן, נסביר כל מה שחשוב לדעת על הזכויות הזמינות לנפגעי פעולות איבה, הן בהיבט הנפשי והן בהיבט הפיזי.

פיצויים בגין נזקי גוף

נפגעי פעולות איבה הסובלים זכאים למספר סוגי פיצויים על פי החוק הישראלי. חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה התש"ל (1970), מסדיר את כלל הזכויות העומדות לרשות הנפגעים ומגדיר את מסגרת הפיצויים הזמינה. כחלק מכך, זכאים נפגעים לזכויות הבאות.

  • טיפול רפואי: הנפגעים זכאים לקבל טיפול רפואי מקיף במימון המדינה. מענה זה כולל טיפול בבתי חולים, ניתוחים, מתקני שיקום וכלל המכשירים הרפואיים הדרושים.
  • קצבאות חודשיות: בהתאם לחומרת הפציעה, זכאים הנפגעים לסכום פיצויים משתנה בצורת קצבאות חודשיות. קצבאות אלו נקבעות בהתאם לדרגת הנכות המוכרת בביטוח הלאומי וההשפעה על יכולתו של הנפגע לעבוד ולבצע פעולות יומיומיות. התמיכה הכספית הזו עשויה להיות קריטית במהלך תקופת ההחלמה והשיקום ולאפשר לכם לחזור לאיזון על קרקע יציבה.
  • תוכניות שיקום: הנפגעים זכאים גם להשתתף בתוכניות שיקום שנועדו לסייע להחלמתם ולהשתלבותם מחדש בחברה. תוכניות אלו יכולות לכלול פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ותמיכה פסיכולוגית להתמודדות עם פוסט טראומה במידת הצורך.
  • הכשרה מקצועית: לאלו שפגיעתם אינה מאפשרת להם לחזור לתחום עיסוקם, זמינים גם מסלולי הכשרה והסבה מקצועית.
  • התאמות לבית ולרכב: המתמודדים עם נכות קבועה, זכאים לסיוע בהתאמת הבית והרכב עם פתרונות נגישות מתאימים, הכל בכפוף לדרגת הנכות שנקבעה בוועדה הרפואית

לאילו זכויות זכאים נפגעי הפרעת דחק פוסט טראומטית?

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא תופעה שכיחה בקרב נפגעי פעולות איבה. החוק הישראלי מכיר בהשפעה העמוקה שיכולה להיות ל-PTSD על הקורבנות ומספק מספר מנגנונים לתמיכה ופיצוי:

קצבאות נכות

PTSD מוכרת כנכות לכל דבר ועניין על פי החוק הישראלי. נפגעים הסובלים מ-PTSD עקב פעולות איבה, זכאים להגיש תביעה להכרה ולאחר מכן תביעה לקביעת דרגת נכות ותשלום תגמול למוסד לביטוח לאומי. לאחר צליחת שלב ההכרה מול הרשות המאשרת במשרד הביטחון, מגיע השלב הקשה – הוועדה הרפואית שתקבע את מידת הפגיעה בתפקוד ועל פי זאת תגדיר את אחוזי הנכות. וכפועל יוצא מן האמור, ייקבעו גובה הפיצויים והתגמולים, שישולמו בצורת קצבאות חודשיות.

טיפול פסיכולוגי ותמיכה רגשית

הנפגעים זכאים לקבל טיפול פסיכולוגי במימון המדינה. התוכנית כוללת מפגשי טיפול עם פסיכולוגים או פסיכיאטרים, כמו גם טיפול תרופתי במידת הצורך. בנוסף, זמינות תוכניות שיקום ותמיכה שונות המיועדות במיוחד לנפגעי PTSD. המדינה מציעה מערך ליווי מלא שעונה לכלל הצרכים של הנפגעים, ככל שהוכרו כזכאים.

האם מומלץ להסתייע בעורך דין בתהליך?

המסע אל ההכרה מטעם המדינה בפגיעה עשוי לעתים להיות מורכב למדי. על אף כלל הזכויות הזמינות לנפגעי פעולות האיבה, לא פעם התהליך עשוי להיות מסורבל. בתקופה כה מטלטלת, ההתמודדות עם בירוקרטיה סבוכה והאטימות המאפיינת לא פעם את המוסדות המדיניים עשויה להיות קשה מנשוא. ליווי וייצוג מקצועי של עו"ד מומחה פוסט טראומה באשקלון, שבקי בחקיקה ובתקנות המסדירות את הפיצויים, יאפשר לכם להבטיח שכל הזכויות המגיעות לכם ימוצו עד תום.

עו"ד איתן שניידר, המביא עמו ניסיון רב בליווי נפגעי פעולות איבה, ידע מעמיק ומקיף בדיני הנזיקין בכלל ובתחום נזקי הגוף בפרט, עומד לרשותכם לכל אורך הדרך, החל מן התביעה להכרה ועד למיצוי הזכויות שלכם לרבות הופעה וייצוג בוועדות הרפואיות. לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות, ניתן להשאיר פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן