חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסמויה

אם גם אתם נוהגים להתחמק ממשטרת התנועה, את הכתבה הבאה לא תרצו לפספס: יחידה מיוחדת שהוקמה במרחב לכיש, אוספת מודיעין על עברייני תנועה ותעשה הכל כדי שלא תפגעו באף אחד בדרך ▪️ רגע לפני שאתם נעצרים, הגיע הזמן לבקש סליחה ולרדת מהכביש | מילן מועלם 

באוגוסט 2020, הוחלט על הקמת יחידה סמויה ומיוחדת במינה, ימ"ר את"ן, היחידה שבזכותה, אם גם אתם עולים לרכב בפסילה או שתויים ותחת השפעת סם, הסיכוי שתתפסו עולה משמעותית.

היחידה הוקמה לפני כשנה, ככלי אכיפה אופרטיבי וסמוי, כשהיחידה יודעת לעבוד על אכיפה ממוקדת מודיעין ודרך כך לתקוף עברייני תנועה רצידיביסטים, ועבריינים ברף הפלילי הגבוה גם דרך עבירות התעבורה.

היחידה שאמנם עיקר עיסוקה הוא הפשיעה בכבישים, עוקבת וממוקדת מטרה גם אחר עבריינים כבדים, חלקם מוכרים גם לכם, שמוצאים עצמם מאחורי סורג ובריח אחרי שלא הותירו עקבות בעולם הפשע, אך נפלו דווקא בעבירות תנועה חמורות שהובילו אותם לכתבי אישום. 

פקד אשר ששון, מפקד ימ"ר את"ן, התגייס למשטרה בשנת 91 לימ"מ, ומשם לימ"ס עזה מלוחם ועד מפקד יחידה. משנת 99 שירת במגוון תפקדי מודיעין, בילוש, ק .סוכנים, וקצין מודיעין בתחנת אשקלון.

רפ"ק יגאל אוחיון, מפקד אגף התנועה במרחב לכיש, התגייס למשטרה ב-1997 ועבר תפקידים ביס"מ, 

שירת כראש מחלק תאונות דרכים במרחב לכיש, קצין חקירות וקצין נוער, ק. בוחנים מחוז דרום וכיום הוא קצין את"ן מרחב לכיש. 

בראיון בלעדי ל'סקופ' מספרים השניים על היחידה שמרתיעה את עברייני התנועה בלכיש, על האמצעים דרכם הם מונעים בריונות בכבישים וחושפים חלק  מהסודות של היחידה המיוחדת במרחב.

למה בכלל צריך יחידה מיוחדת לעבירות תנועה? 

יגאל אוחיון:"היחידה הזו עובדת בצורה ממוקדת. מתבצעת עבודה על יעד מסויים כשהמטרה בסוף היא לייצר מעצרים וכתבי אישום. היחידה שהוקמה לפני כשנה על ידי שלושה שוטרי תנועה וחוקר פלילי, משמשת כיחידת בילוש לכל דבר. הרעיון היה לייצר שינוי תודעתי. זה נשמע יומרני ששלושה שוטרים יעשו שינוי תודעתי, אנחנו כבר עם למעלה מ-200 יעדים מודיעינים שנתפסו ואנחנו רואים שינוי התנהגותי בקרב עבריינים. המטרה היא להגדיל את היחידה". 

אתם לא שוטרי תנועה שפרוסים בשטח

אוחיון: "הרעיון הוא להתמקד בעבירות חמורות שמסכנות את הציבור. לא תמיד יש מעקב אחר עברייני תנועה שהורשעו ולא תמיד מקיימים את גזר הדין. אנחנו מגיעים אליהם ומן הסתם שאדם שיודע שמחפשים אותו, נזהר יותר. אני מדבר על רצידיבסטים, פליליסטים, פסולי נהיגה וכאלה שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות. זה לא שוטר שעומד במחסום ובודק אם יש רישיון. אנחנו עובדים על מישהו מסויים עם חקירה ומודיעין מסודר והתוצאות מהירות". 

למה החלטתם להקים את ימ"ר את"ן? 

"אנחנו מזהים עליה גדולה בעבירות של נהיגה תחת השפעת סמים, שכרות ופסולי נהיגה. בנוסף אנחנו מזהים מעורבות של ארגוני פשיעה שאפשר לתקוף אותם מהפן התעבורתי ולא רק הפלילי. התפקיד שלנו כמשטרה בסופו של דבר לדאוג שאותו עבריין יהיה מאחורי סורג ובריח".

אשר ששון: "אל קפונה לא נכנס לכלא על סחיטה באיומים ולא על רצח או סמים אלא הלבנת הון. ביחידה יש חשיבה מחוץ לקופסא. כשזה נוגע לעבריינים וארגוני פשיעה, כיבוד ושמירת החוק לא בדיוק נר לרגליהם. הם נוהגים כשהם בפסילה, נוהגים במהירות או תחת השפעת סם וזאת אחת הדרכים לטפל בעבריינות. היכולת של יחידה מיוחדת היא לעבוד בצורה עצמאית ומכוונת מודיעין מאוד מדוייק. אנחנו בוררים את המודיעין, אוספים ומגיעים למה שאנחנו רוצים. אנחנו משתמשים בכל הטכניקות של יחידות בילוש כשהטייטל הוא התנועה".

אדם שנוהג בפסילה צריך לדעת שאתם בעקבותיו? 

ששון:"בוודאי. תראי, בעולם העברייני יש משחק שח בין העבריינים לשוטרים. אתה חושף מהלך אחד ומקבל סטירה וצריך לדעת לעשות את אותו מהלך בדרך אחרת ולשנות. אני לא יכול להרחיב על כל המהלכים שאנחנו עושים,אבל אנחנו מכינים את השטח ואת כל מה שצריך לדעת על האדם שעומד להיתפס. אנחנו מגיעים לכתב אישום מהר מאוד בשונה מהליך פלילי אחר. ביחידה שלנו, התיק מוכן מראש". 

▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️

בשנה החולפת ביצעה יחידת הימ"ר של אגף התנועה, חקירות וגם מעצרים נגד תושבי אשקלון, 42 ליתר דיוק. חלקם היו מעורבים בעבירות בריונות בכביש ומטרד בשעות הלילה עם רכבים "משופרים", טרקטורונים ואופנועים. 

במשטרה התקבלו בשנה האחרונה בלבד, מאות תלונות בגין אותם נהגים שמפרים את השלווה של תושבי העיר, לרוב באזור הים ובשכונת ברנע והרצוג,בשעות הלילה המאוחרות. היחידה כאמור מתעסקת גם בארגוני הפשיעה שהרימו ראש בשנה האחרונה בעיר ואחד מהמקרים הסתיים גם ברצח בשכונת מגורים, של שניר בוחבוט. 

ששון: "בשנת 2021 עצרנו 42 תושבי אשקלון כשהדגש הוא קודם כל ארגוני פשיעה. אנחנו ערים למה שקורה בעיר בתקופה האחרונה ויודעים לסמן מי מארגוני הפשיעה נוהג תחת השפעת סמים או אלכוהול או עולה לרכב כשאסור לו. לא נפספס אף אחד, לחלקם כבר הגענו. זאת מלחמת מוחות ואנחנו משתדלים להיות בה שני צעדים קדימה. אני חי בעיר ואנחנו שם חזק מול הדמויות והאנשים המעורבים. יש לנו מודיעין מדוייק. בסופו של דבר היחידה היא כלי נוסף במרחב לכיש כדי לטפל בעבריינים הפליליים בלבל הגבוה של הפשיעה. זה כלי נוסף להראות להם שהמשטרה רואה אותם ומכירה את הפעילות שלהם וכן, הם חוששים".

אוחיון:"באשקלון יש את כביש רפאל איתן שבמשך תקופה ארוכה צעירים מגיעים אליו עם כלי רכב, חלקם רכבי ספורט וכאלה שעברו שיפורים. השיפור הוא לאו דווקא במהירות אלא בפוזה וברעש ומדובר במטרד וגם בסכנה להולכי הרגל. עבדנו בתקופה האחרונה בשיתוף פעולה עם תחנת אשקלון שעושה פעילות בלי הפסקה. צוות ימ"ר את"ן מגיע לאותם צעירים במסווה. הם מחרידים שכונות שלמות ולא תמיד קל להגיע אליהם אבל שידעו שאנחנו בעקבות ולא נעזוב אותם. המטרה היא לייצר שקט ולחסל את התופעה. אף אחד לא יכול להימלט מימ"ר את"ן".

אתה כאבא, מודאג מהתופעה? 

אוחיון: "בוודאי. מה שמפחיד זה שאתה רואה את כמות הפעמים שאנשים מגיעים לכאן פסולי נהיגה או שיכורים. יש לי שני ילדים שהוציאו רישיון נהיגה ולא הייתי רוצה שהילד שלי יסע מול אותו אדם שנתפס היום. יש לנו אחריות ואנחנו משתדלים לממש אותה במהלך העבודה".

ששון: "מי שקורא את הכתבה צריך לדעת שהשעון מתקתק שיסתכל לחניה שיסתכל על הגג, אנחנו שם". 

יש לכם מסר להורים של אותם נערים? 

אוחיון:"לצערי, יש הורים שנמנעים מהצבת גבולות לילדים. הם לא מבינים את הסכנה כשהם שולחים אותם להשתולל בכבישים, לפעמים גם ילדים בני 10-11. אם הבן שלך הוא קטין, אתה אחראי עליו. הבן שלי בן 20 ולא אאפשר לו לסכן את עצמו או אחרים. אם לאותם הורים אין השפעה על הנערים, יש אותנו ונעשה את זה". 

▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️

וכשאנשי יחידת ימ"ר את"ן ואגף התנועה במרחב לכיש, אומרים שהם שם, הם מתכוונים לזה. הם נוהגים ברכבים אזרחיים ומגיעים ליעד לעיתים בלבוש אזרחי. הם עושים עבודת הכנה מושלמת הכוללת גם הסוואה כשצריך ודואגים שהיעד יעשה את ה"טעות" המבוקשת כדי לשים לו סוף ולהוביל אותו לכתב אישום. 

הפעילות שלכם לא מסתכמת רק במעצר. 

אוחיון:"אם בעבירת תנועה אתה רואה שוטר ויכול להוריד רגל מהגז ועובר את השוטר ולוחץ שוב אז בעבירות תנועה שחוקרים בימ"ר את"ן, צריך לדאוג כל הזמן. אם עלית על ההגה כשאסור לך, אתה צריך לדאוג. מי שסימנו אותו בסופו של דבר גם נתפס. תושב אשקלון נתפס שלוש פעמים תוך זמן קצר על ידי היחידה שלנו כשהוא נוהג בשכרות ובפסילה. אם במצב רגיל הייתי לוקח את הרכב לשלושים יום, במצב הזה אנחנו תופסים את הרכב ומגישים בקשה לחילוט. אנחנו רואים בכלי הזה ככלי נשק לכל דבר. אני מגיע מרקע של 15 שנה כקצין בוחנים. צריך למנוע ממנו את התופעה, רכב יכול להיות כלי מסוכן. זה כמו אקדח טעון. אנשים לא מבינים שאם הם עולים לרכב תחת השפעת סם או אלכוהול ומעורבים בתאונה, הם עלולים להיות מואשמים בהריגה. תאונות קורות ואף אחד לא עושה בכוונה אבל כשאתה פסול או תחת סמים או שכרות, אנחנו מתייחסים בחומרה". 

זה יכול להיגמר במעצר ממושך? 

ששון:"בוודאי. כאשר אנחנו הולכים על תיק יש גם מעצרים עד תום ההליכים".

אוחיון:"לרצידיבסטים יש כבר מעצר על תנאי. הם נשפטו בבית משפט וקיבלו מעצרים על תנאי. אין להם שום בעיה לעבור על החוק וזה לא מרתיע אותם. הם נוהגים למרות כל שיש להם מעצר על תנאי וכשעוצרים אחד כזה אז הוא מקבל מעצר עד תום ההליכים". 

ששון:"בעבירות האלה להבדיל מעבירות פליליות, אין צורך בחקירה ממושכת או הטחת ראיות ואליבי. אם הבנאדם נתפס על ידי ימ"ר את"ן זה תיק סגור, כלומר הוא כבר תועד מבצע את העבירה ולרוב כתב אישום מוגש תוך 24 שעות. הענישה היא כמעט מיידית ומאוד קרובה לביצוע העבירה ויש שיפוט מהיר. לא מחכים לבתי משפט שנה שנתיים. תוך חודש חודשיים אותו אדם עומד מול שופט במשפט שלו".

כמה רחוק אתם מוכנים ללכת כדי לתפוס את אותם עבריינים? 

ששון:"קרה שישבנו בתצפית על אדם במשך ארבעה ימים וזה לחלוטין שווה את זה כי מדובר בחיי אדם. אין אף יחידה, גם לא בילוש, שיכולים להרשות לעצמם את הניתוק הזה ולהגיד אני יושב רק עליו. היחידה פועלת בצורה ייחודית. אם יש להם יעד הם ישבו עליו עד שיביאו אותו. אנחנו עושים הכל שהתיק יהיה מושלם".

ואת כל זה עושים רק ארבעה אנשים? 

אוחיון:"קשה להאמין אבל כן. אנחנו פועלים להגדיל את היחידה ולשלב מתנדבים. להגדיל אותה.זה רק עניין של זמן". 

ששון:"זה אולי נשמע כחולשה אבל אצלנו אין משמרת שצריך לסיים אלא עובדים על פי יעדים. אם צריך לתת יום ועוד יום כדי לסגור תמונת מודיעין שלמה ומלאה,נותנים. חלק מהדמויות מבינים שאנחנו יושבים עליהם והם נזהרים אבל ביחידה מיוחדת כמו ביחידה מיוחדת אנחנו יודעים להגיע לאן שצריך. כשהעבריין מגיע ליחידה אין מה לחקור יותר".

איך אתם יודעים למי להגיע? 

אוחיון: "יש לנו רשימה של אנשים גם מארגוני פשיעה וגם כאלה שהיו מעורבים בתאונות קטלניות במרחב ויש גזר דין לגביהם. אנחנו בודקים שהם מקיימים את גזר הדין. מרביתם נורמטיביים ועומדים בגזר הדין. קחי לדוגמא, בבדיקה שעשינו נתפס לאחרונה בבאר גנים נהג שהיה מעורב בתאונה קטלנית בשנת 2016. גזר הדין ניתן השנה מקומם אותי שהרגת בנאדם ואין לך את הבושה ואתה מרשה לעצמך לנהוג. הוא הגיע אלינו לחקירה ונעצר. הוא הפר תנאים של בית משפט ויצטרך לראות שופט, להסתכל לו בעיניים ולהגיד לו "התחייבתי לא לנהוג ולא עמדתי בזה". אם ימ"ר את"ן לא היה יוזם את המעקב אחרי אותו אדם, בספק גדול שהוא היה נתפס.אולי רק אם היה מפגש אקראי או תאונה נוספת, אולי אז מישהו היה נזכר בו. חשוב שגם אם נתפוס אחד או שניים כאלה אולי זה ישנה תודעה. צריך שאנשים יבינו שהם לא יכולים לעבור על החוק. יש לנו הרבה מאוד יוזמות. עוד ישמעו על היחידה הזאת הרבה. הכל קרה בשנה אחת וזה לא להאמין כמה הצליחו להשיג". 

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

אם גם אתם נוהגים להתחמק ממשטרת התנועה, את הכתבה הבאה לא תרצו לפספס: יחידה מיוחדת שהוקמה במרחב לכיש, אוספת מודיעין על עברייני תנועה ותעשה הכל כדי שלא תפגעו באף אחד בדרך ▪️ רגע לפני שאתם נעצרים, הגיע הזמן לבקש סליחה ולרדת מהכביש | מילן מועלם 
דילוג לתוכן