חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרב ברדא: "אין יהודי שלא מאמין" 

אחרי תקופה ממושכת בה עבר הרב יצחק ברדא משברים בחייו האישיים, הוא פותח את הלב ומדבר על האסון במירון, אובדן בתו הדסה ומצבו הבריאותי: "לא לעולם חוסן". ראיון נטול פוליטיקה ומלא באמונה | מילן מועלם 

במשך חודשים ארוכים נמנע הרב יצחק ברדא מראיונות בתקשורת הארצית והמקומית בפרט. האסון שהתרחש בשבוע שעבר במירון, בו איבדה מדינת ישראל 45 מטובי בניה, בעת שהגיעו להתפלל ולשמוח בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, גרם לרב ברדא להסכים להתראיין ולקרוא לקירוב לבבות בין כל המגזרים.

"דבר ראשון, יהודי צריך להבין: האמונה היא לא דרך לקבל תשובות, האמונה היא דרך לחיות עם השאלות. ונכון, עולות שאלות, קשיים ועצבות נוראית אצל כל היהודים בארץ ובעולם. לכן, אנחנו צריכים להאמין בבורא עולם שהוא באמת אוהב אותנו וכשהוא שולח לנו טרגדיה קשה וכואבת, וודאי שיש לו סיבה למה הוא עושה את זה, ואנחנו לא מבינים ואולי גם לא נבין ומתפקידנו וזכותנו לא להבין", אומר הרב.

"אין כאן שאלה של אמונה, אנחנו עדיין מאמינים, אבל קשה. הרגשות צפים ועולים מהמראות המזעזעים ביותר שפגשנו מזה עשרות שנים. זה בדיוק הזמן לתת לעצב את הזמן שלו שיעבוד עכשיו ודרכו נתחבר יותר לקדוש ברוך הוא, בכח האמונה שחי האדם עם השאלות שהסברנו בהתחלה. לא מלחיות באמונה לקבל תשובות, אלא רק לחיות באמונה עם השאלות. נלמד לחיות יחד באהבה גדולה ולא נצטרך לחכות לטרגדיות שכאלו, כדי שנבין כמה אנחנו דתיים ושאינם, אוהבים באמת אחד את השני".

מה דעתך על האחדות בעם בשבוע האחרון?

"ראיתי בשבוע האחרון את הערבות ההדדית הלכה למעשה אצל רבים מאחינו החילונים שהוכיחו לכולם שהם אצילים ברוח וסייעו רבות מהונם ואונם לכל המשפחות שנפגעו. זו ההוכחה הברורה שאין יהודי שלא מאמין ואין יהודי שלא אוהב יהודי, בסוף זה צף".

במה כולנו צריכים להתחזק יותר לאחר האסון?

"לצערנו נלקחו מאיתנו ארבעים וחמשה קדושי עליון, ממיטב בנינו, אנשים צדיקים קדושים וטהורים שימים ספורים לאחר פטירתם הקשה ראינו כולנו ושמענו על מידותיהם הנאצלות. נאמר השיר השירים: "דודי ירד לגנו לערוגות הבושם לראות בגנים 'וללקוט' שושנים". אם נשים לב, ארבעים וחמש זה גימטרייא של 'אדם' לכן על כל אדם ואדם יהודי באשר הוא, לעשות עם עצמו חשבון נפש, במה הוא אישית צריך להתחזק ולהתעלות.

כל אדם נמצא בדרך רוחנית שונה. אם היה נפטר מאיתנו אדם אחד, היינו מנסים ללמוד ממנו איזה התחזקות קולקטיבית צריך לכלל עם ישראל, אבל הלכו מאיתנו 'אדם' לכן התוצאה הישירה היא כל אדם לעצמו, שכל אחד ישב הערב, לא פחות מארבעים וחמש דקות (מ"ה), עם עצמו כמו בן אד"ם ויבדוק בעצמו , במה הוא צריך ויכול להתחזק ולהתקרב יותר לבורא עולם ולהאמין בו. ובפרט בן אדם לחברו".

אזור הרשב"י מוזנח ולא מסודר וזה לא חדש. מה צריכה לעשות עכשיו הממשלה כדי למנוע הישנות המקרה?

"אני עצמי משך שנים כבר לא יכול לנסוע ביום ההילולה לציון הצדיק, על אף המעמד הקדוש, ואנחנו עושים את ההילולא עם הקהל שלנו כאן בשכונתנו. אבל בעקבות הדוחק הנוראי שקיים שם שראינו ולאיזה תוצאה הביא, את המסקנות על המצב הלא תקין, צריכים להסיק הגורמים המקצועיים שיבדקו ויתקנו את מה שצריך לתקן".

מה יש לרב להגיד לכל אותם ניצולים ומצילים שהיו שם בערב המזעזע וחוו וראו מראות קשות מנשוא?

"בימים האחרונים הגיעו למשרדי עשרות עשרות שאלות ופניות של הורים ובחורים שהיו שם וניצלו או כאלה שהיו מצילים מטעם אירגוני ההצלה שעושים עבודת קודש ובאמת נחשפו לטרגדיה נוראית שלא עוזבת אותם בימים ובלילות אם זה מחשבות, אם זה תחושות ואם אלו חלומות. אני קורא כל מכתב ומכתב ומקדיש לו זמן רב ומחשבה, מדובר במקרה יוצא דופן מבין כל עשרות אלפי השאלות שקיבלתי במהלך השנים ולכל אדם אני נותן תשובה פרטית . ישנם עוד רבים שנחשפו לתיעודים הקשים משם, ובוודאי שהם סובלים גם הם, לכן, אני מכאן רוצה לנחם אותם בדבריו של החכם מכל אדם שלמה המלך ע"ה שאמר בקהלת פרק ג' פסוק ד': "עֵת לִבְכּוֹת וְעֵת לִשְׂחוֹק עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד:" לכל עת וזמן.

אנחנו צריכים להבין ולהכיל שהזמן הזה הוא זמן עצוב בהכרח בעקבות מה שראינו, אך הזמן עצמו הוא זה שירגיע את הלב מהכאב ולמרות זאת עדיין ולתמיד נזכור אותם ואת מה שחוו ואיך שסבלו כי אנחנו יהודים המלאים ברגשות חמים ויהי רצון שננצל אותם לאהבה תמידית כלפי הבורא וכלפי אדם לחברו ויהיה זה לזכותם".

▪️▪️▪️

לפני כשלוש שנים, חווה הרב ברדא טרגדיה אישית, בפטירתה הפתאומית של בתו הדסה ז"ל. הדסה שהייתה אם לחמישה נפטרה בשבת והותירה את משפחתה כואבת והמומה. הרב היה מחובר מאוד לבתו הדסה והאסון שהכה את המשפחה מלווה אותו עד היום.

"למעשה מה שהחזיק אותי ואת רעייתי הרבנית תליט"א, את הילדים והמשפחה היא רק האמונה. התחזקנו כולנו באמונה להבין שהכל מאיתו יתברך שמו שאוהב אותנו מאוד ואין מי יאמר לו מה תעשה ומה תפעל, כי הכל מעשה ידיו. בהספד במהלך הלוויה פתחתי ואמרתי "הודו לה' כי טוב שזיכה אותנו במתנה במשך 33 שנה, שגידלנו את הילדה הזו, חינכנו אותה והיא השאירה זכר אחריה. משל למה הדבר דומה? מי ששכר רכב מפואר לחתונת ביתו לערב אחד, ולאחר מכן החזיר את הרכב. האם יוכל להגיד לחברת ההשכרה "אולי תשאיר לי את הרכב מתנה?" הלוא אלו דברי שטות, אנחנו החזרנו פיקדון שניתן בידינו, כך זה בדיוק. זו לדעתי ההסתכלות על טרגדיות שכאלו שטומנים בחובם גם צד חיובי על מה שהיה ולא רק מה שהלך לכן צריך להודות לה' על הכל למרות הכאב והקושי המוצדק שהוא מתבקש מאליו", משתף הרב ברדא בתחושות שאחרי אובדן הבת.

ראינו שהרב עבר שנה לא פשוטה בריאותית, עם אירוע מוחי, ופרסומים שונים על מצבו. איך אתה מרגיש היום?

"הדבר הוא טבעי כי האדם 'לא לעולם חוסן' ואם הקב"ה ראה לנכון לעשות את הדבר הזה, הרי שהוא יודע שהכל לטובה ולברכה. היום ב"ה אני מרגיש טוב יותר בזכות התפילה של עם ישראל שהתפללו עלי במהלך כל אותה תקופה כשביקשתי ועדיין אני מבקש כי כוחה של תפילה לקרוע גזרות. אני מודה בכל יום לקב"ה שהשאיר אותי כאן עם כוח לעזור ולסייע לעם ישראל".

לסיום, איך ניתן לאחות את הקרעים בעם? 

"רד אל העם". כך התבקש משה רבינו, כשאדם יורד אל העם הוא מבין את כל פרטי הסיבות לפילוג שיש בעם ולא העיקר להיבהל מהמצב. כמו שראינו אצל משה אבי הנביאים שטען לקב"ה "עוד מעט וסקלוני" החלטה נוראה של פחד שיסקלו אותו, אמר לו ה' עבור לפני העם, אני על ידך… תעבור ותנסה. משה רבינו עבר ולא קרה לו כלום. על גדולי הדור, כל רב וכל איש ציבור חשוב עליו לרדת אל העם ולנסות לאחות את הקרעים, כל אחד בסביבתו וכל אחד בכוחו. ולאחר ההבנה של הסיבות מדוע יש פילוגים, ניתן יהיה למצוא את התשובות. אני מאמין בהשתדלות שלכל בעיה יש פתרון בקרב העם".

 

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

אחרי תקופה ממושכת בה עבר הרב יצחק ברדא משברים בחייו האישיים, הוא פותח את הלב ומדבר על האסון במירון, אובדן בתו הדסה ומצבו הבריאותי: "לא לעולם חוסן". ראיון נטול פוליטיקה ומלא באמונה | מילן מועלם 
דילוג לתוכן