חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוכן לכל תרחיש

הקיץ בפתח ואיתו טרור הבלונים שהפך למטרד וסכנת חיים ממשית. רגע לפני שהאקשן מתחיל, טפסר משנה שלום מכלוף, מדבר על האתגרים, הדירות המפוצלות, שיתוף הפעולה עם העירייה ועל התחנה החדשה שבדרך | מילן מועלם 

על תחנת כבאות והצלה אשקלון מפקד טפסר משנה שלום מכלוף, שהחל את דרכו לפני 28 שנים כלוחם אש צעיר. בעברו כיהן כמפקד משמרת, קצין מבצעים וסגן מפקד תחנה ולפני שנה וחצי מונה למפקד תחנה אזורית אשקלון הסבוכה .

תחנה אזורית אשקלון היא תחנה בעלת מתאר מתאגר מאוד, תא שטח עצום הכולל את הערים קרית גת, שדרות ועוטף עזה ונותנת מענה לאירועים במרחב העירוני והכפרי, משמע, לכמות אירועים נכבדת גם מול התושבים וגם מול האיום הבטחוני מרצועת עזה.

מעבר לאיום הבטחוני, בתחנה מתמודדים עם טרנד שרק הולך ומתגבר עם השנים, הדירות המפוצלות בעיר. בעלי דירות מפצלים את הדירות שבבעלותם לשתי דירות ולפעמים יותר כדי למקסם רווחים אך מבלי להתחשב ולקחת בחשבון את הסכנות הטמונות בפיצול לא חוקי.

טפסר משנה מכלוף מתייחס לרצף האירועים האחרונים, מספר על ההערכות לעבודה המאומצת בקיץ ופועל להרחבת הפעילות בגבולות העיר.

נתחיל מהבעיה המרכזית שלכם לאחרונה, תופעת הדירות המפוצלות. איך אתם מתמודדים? 

"בשנים האחרונות אנו רואים ריבוי מקרי שריפה בדירות מפוצלות. מערך הכבאות פועל ככל שביכולתו בעזרת מדור בטיחות אש ומדור הסברה, על מנת להנגיש לתושבי העיר את הסכנות בדירות מסוג זה. בהיבט המקצועי, לוחמי האש מתרגלים תרחישים ומקפידים על ביצוע תחקיר לאחר כל אירוע שריפה שכזה".

מה הסכנות הטמונות בדירה כזאת? 

"הסכנות בדירה מפוצלת הן רבות. ראשית, דירת מגורים סטנדרטית מכילה לרוב מטבח אחד, סלון וחדרי שינה. לוח החשמל של דירה סטנדרטית בנוי להכיל את הצרכנים המחוברים אליו, בעוד בדירות מפוצלות ישנו עומס רב על אותה מערכת חשמלית כתוצאה מריבוי צרכנים. בנוסף, במרבית הדירות המפוצלות נעשים שינויים ללא היתר לדוגמת חיבורים פירטיים לגז וחשמל או תוספות ושינויים במבנה הקיים. הדירות בנויות בצורה לא סטנדרטית ומהוות סכנה גם לצוותי הכיבוי וגם לדיירים החיים בהם. הקירות לרוב אינם משמים כמחיצות אש וישנו קושי רב יותר במילוט מדירה כזו. לוחמי האש אשר נדרשים לסרוק דירה שכזו בזמן שריפה, נתקלים בדלתות נעולות, מחיצות גבס ופתחי שחרור עשן מעטים".

מה צריך להפנים דייר שמשכיר דירה שכזו?

" בראש ובראשונה עליו להתקין גלאי עשן. פעולה פשוטה וזולה שכזו מוכחת כמצילת חיים.בנוסף, אני ממליץ לדיירים לבדוק אם מערכת החשמל תוכננה לעמוד בעומס הנדרש, אם נעשו שינויים לא תקינים במערכות הגז ואם ישנם סכנות נוספות בדירה".

ומהדירות המפוצלות לטרור הבלונים. אתם כבר ערוכים לקיץ? 

"אנחנו בתחנת אשקלון בפרט ובכבאות והצלה בכלל עושים כל שביכולתנו על מנת להיערך לעונת הקיץ. אנחנו עובדים המון בהיבט ההסברה לאוכלוסיה, מכינים את הכוחות והציוד ומכשירים יחידות מתנדבים יעודיות באזור עוטף עזה. בנוסף, אנחנו מייצרים תהליכי עבודה יחד עם קק"ל ורט"ג על מנת לתת מענה מהיר, יעיל ואיכותי ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה בחיי השיגרה של אזרחי ישראל בעקבות טרור הבלונים".

אשקלון גדלה משמעותית ועדיין התחנה נותרה כפי שהיא. יש צפי להרחבת הפעילות?

"אכן, אשקלון נמצאת בתנופת בניה והתפתחות ויחד איתה גם מערך הכבאות. תחנת אשקלון קלטה בשנה החולפת תשעה לוחמי אש נוספים, מערך המתנדבים העירוני גדל בעשרות אחוזים, נרכשו רכבים ייעודיים ואנו נמצאים בשלבי אישור אחרונים לקראת הקמת תחנת כיבוי נוספת בעיר".

איך שיתוף הפעולה בינכם לבין עיריית אשקלון? 

"בין תחנת כבאות והצלה אשקלון לעיריית אשקלון קיים שיתוף פעולה יוצא מן הכלל אשר בא לידיי ביטוי בהמון הביטים. מערך ההסברה פועל בשיתוף פעולה עם מערך הדוברות של העירייה על מנת להעביר הנחיות לאזרח ובקרוב מאוד תוכלו לראות פרסומים בנושא בטיחות אש בכל רחבי העיר. בנוסף, ביצענו יחד עם עיריית אשקלון פרוייקט רחב היקף של התקנת גלאי אש לאוכלוסיית הגיל השלישי וניצולי שואה ובהמשך יורחב הפרויקט לבתי אב נוספים בעיר".

כשחושבים על כב"ה, חושבים על שריפות אבל העבודה שלכם היא הרבה מעבר. 

"מערך הכבאות נמצא בתנופת התפתחות וצמיחה. מעבר לכיבוי שריפות המערך פועל בחילוץ מתאונות דרכים, חילוץ בעלי חיים במצוקה, חילוץ ממעליות, אירועי חומרים מסוכנים, אירועי חילוץ מיוחדים מגובה וממים והלוחמים מקדישים מזמנם לטובת ימי קהילה בבתי ספר וגני ילדים על מנת לחשוף את האזרחים לפעילות הענפה, לחדד את הסכנות ולהעביר הנחיות בטיחות באש".

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

הקיץ בפתח ואיתו טרור הבלונים שהפך למטרד וסכנת חיים ממשית. רגע לפני שהאקשן מתחיל, טפסר משנה שלום מכלוף, מדבר על האתגרים, הדירות המפוצלות, שיתוף הפעולה עם העירייה ועל התחנה החדשה שבדרך | מילן מועלם 
דילוג לתוכן