חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השוטרים: יחידת השיטור הימי נחשפת

הכירו את האנשים שמובילים את היחידה המשטרתית הכי מעניינת שפועלת בגזרת אשקלון: הכינו את משקפיי השמש ובואו לשמוע על הפעילות המשטרתית העמוסה שנועדה לשמור עליכם בכל שעה, בכל עונה בים וביבשה | מילן מועלם | צילום: דוברות המשטרה 

עונת הרחצה נפתחה בשבוע שעבר בחופי אשקלון וזה זמן מצויין להכיר לכם, קוראי סקופ, את היחידה המשטרתית שאף אחד לא באמת מכיר, יחידת השיטור הימי של מרחב לכיש שממוקמת במרינה.

עם פתיחת עונת הרחצה, מזנקת העבודה של שוטרי היחידה, שממוד חורף עוברים למוד קיץ אינטנסיבי ודואגים לאכיפה קשוחה לצד שמירה על חיי אדם והצלה. לא מעט מהקריאות כלל לא שייכות ליחידה, אך כשזה נוגע לבטחון התושבים, ביחידה חרטו על דגלם לדאוג לכל פניה, בכל מחיר ובכל שעה.

12 שוטרים ביחידה ומי שמוביל אותה הוא רפ"ק אילן כהנא. ביום הבחירות הצטרפנו לכהנא ולרס"ב אלברט ניקולייבסקי וקיבלנו הצצה מעניינת במיוחד ליחידה המסקרנת והמרתקת במרחב לכיש.

עם היציאה לים, קיבלו השניים דיווח על קיאק שחדר לשטח המים של חברת קצא"א. מדובר בשטח בטחוני שהכניסה אליו אסורה, אך מאחר והוא אינו מגודר ומוגדר, גולשים וכלי שייט רבים מוצאים עצמם בשטח ללא ידיעתם ומורחקים פעם אחר פעם ע"י יחידת השיטור.

כהנא וניקולייבסקי יצאו לשטח קצא"א ושוחחו עם בעל הקייאק שסיפר שמרבית עבודתו היא עם אנשים וכשהוא יוצא לים, הוא שוכח מהעבודה והעשיה ונהנה מהשקט. אחרי שהשניים וידאו שאכן האזרח נכנס בתמימות וללא ידיעה למים הביטחוניים, הוא נשלח חזרה לנקודת המוצא שלו.

"רוב כלי השייט שנכנסים לאזור קצא"א, לא מכירים את האיסור. מדובר בשטח שמוגדר כנמל ים בטוח ולאזרחים אסור להיכנס לכאן. ספינות פורקות כאן דלק וזה מסוכן מאוד. עלולה להיות פגיעה בתשתיות הקיימות וגם פגיעה בחיי אדם", סיפרו השניים והוסיפו:" יש לנו הרבה מאוד קריאות מקצא"א אבל זה לא עיקר עבודתנו. העיסוק העיקרי שלנו הוא להציל חיים, לאכוף את החוק ולדאוג לכלי שייט שנסחפים אל הים".

וכשהם מדברים על העבודה שלהם אז היא בהחלט לא מסתיימת רק בהיותם שוטרים. כששוטרי היחידה יוצאים לים, הם פועלים על תקן שוטרים, כבאים, מצילים וגם אנשי אחזקה ותפעול.

רפ"ק כהנא, כמה מעניינת העבודה שלך? 

"עשיתי הרבה תפקידים במשטרה, תפקידים מבצעיים בעיקר וזה התפקיד הכי מאתגר וכיפי שלי עד עכשיו".

אנחנו נכנסים לתקופה העמוסה ביותר, איך נראה הקיץ ביחידה? 

"בקיץ יש לנו עומס עצום של מתרחצים וכלי שייט מכל הסוגים, גם כלי שייט קטנים כמו סאפים, גלשנים ואופנועי ים. חופי הרחצה המוכרזים באשקלון לא מכילים אפילו עשירית מכמות המתרחצים ולכן הרבה מאוד מגיעים לחופים לא מוכרים והעבודה עולה. באשדוד לעומת זאת יש יותר חופי רחצה מוכרזים ויותר כוחות הצלה. בגזרה שלנו בעקבות העובדה שיש המון חופים לא מוכרזים, יש יותר אירועים של חשש לחיי אדם".

ואיך אתם נערכים לחזרת המתרחצים לחופים? 

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה קבוע עם כל המצילים במטרה לאפשר לאזרחים להנות מהחוף בלי הצקות של אופנועי ים שמשתוללים קרוב לחוף. אנחנו מטפלים בפן האכיפה ובקיץ הקרוב לא נהיה ותרנים ונפעל ללא פשרות מול מפירי חוק. אנחנו מתכוונים להקפיד על כל חוקי השייט וחשוב שהתושבים ידעו שיש להגיע רק לחופים המוכרזים ובשום אופן לא להיכנס לים בלי ליידע מישהו היכן אתם נמצאים. הים יותר חזק מכולנו ואסור לשכוח את זה. אנשים שיוצאים לים יכולים וצריכים להנות אבל לא לחפש ריגושים וסיכונים איפה שאי אפשר. מי שיסכן את חופי הרחצה יטופל, נאכוף בצורה קפדנית".

אתם רואים גידול בביקוש לשימוש בכלי שייט למרות משבר הקורונה?

"כן, אנחנו רואים גידול רציני בכמות כלי השייט. האזור שלנו מקבל כלי שייט מכל המושבים בנגב הצפוני והמערבי. אין להם איפה להפליג אז בד"כ הם עושים את זה בגזרה שלנו. אנחנו ערוכים לאפשר לאזרחים להנות בלי הצקות. יש נסיונות בריחה, אנשים מפליגים בלי רישיון או משתוללים בלי ביגוד מתאים ומנסים לחמוק מהחוק. ראינו כבר הכל ואנחנו ערוכים לזה".


רס"ב אלברט ניקולייבסקי, הוא מגנט אירועים, כך לפחות מכנים אותו ביחידה. הוא משרת בתפקיד כבר 15 שנה והספיק לקחת חלק פעיל בכל סוגי ההצלה וגם באירועים בטחוניים בגבול. לפני כחודש הציל משפחה שלמה שאביהם עמד לטבוע אחרי שניסה לחלץ חבל שנתקע במדחף היאכטה ואחד האירועים שזכורים לו יותר מכל ומוכרים גם לכם, הוא אופיר ורובל ז"ל ששבועיים לפני שמצא את מותו בים כשצלל, אותר במים קפואים עם חבריו, אחרי שספינת הדייג שלהם התהפכה.

צוות השיטור הימי יצא לשטח לסיור שגרתי ומצא ארבעה גברים בתוך המים, כשסירתם הפוכה. את אופיר ורובל ז"ל הם מצאו במים כמעט באפיסת כוחות ומשו אותו לספינה המשטרתית. כעבור שבועיים כאמור הוא מצא את מותו בצלילה בלב ים ואת האירוע הזה, ניקולייבסקי לא ישכח.

"אני נמצא 15 שנים ביחידה. את התחום הזה צריך לאהוב. צריך לאהוב את הים, להתחבר לים. זה להיות שוטר אבל צריך לדעת גם לתפעל את הספינות, להתעסק עם חשמל, אלקטרוניקה, יש הרבה לדעת מעבר. כל שוטר שמגיע לכאן עובר הכשרה משמעותית, אנחנו מרגישים את מה שמרגישים מי שנמצא במצוקה בים.

מהזמן הקצר שאני איתכם, נשמע שאתם בעבודת החלומות. אקשן, ים, שמש, גלים, מי לא היה רוצה לחוות את זה במקום לשבת במשרד? 

"מבחוץ זה נראה הוואי אבל העבודה קשה. אנחנו עובדים במשמרות של 12 שעות, גם ביבשה וגם בים. מעבר לסיורים במים, יש לנו כל מיני משימות להספיק במהלך המשמרת כמו טיפול טכני, תדלוק, אחזקה, סיורים, אימונים וגם חומר עיוני שאנחנו קוראים ומתרגלים בים. כל אירוע יכול להתפתח מאפס למאה. רגע אחד את יושבת במשרד ושותה קפה ופתאום מקבל הקפצה".

לצד תחושת ההוואי, יש גם סכנות של ממש בתפקיד שלכם.

כהנא: "הים הוא ביצת הפתעה. יש אמרה בעיקר בחיל הים, כשהגלים מתחזקים, החזקים מתגלים. האירועים המשמעותיים הם כשהים סוער ויש כאלה שלא מבינים את הים ויוצאים אליו בסערה ומסתכנים. כל אלה בסופו של דבר מגיעים לטיפולנו".

כמה אתם עסוקים לעומת יחידות שיטור ימי אחרות?

"יש לנו קבוצת ווטס אפ משותפת. יום אחד היחידה שלנו יכולה להיות הכוכבת וביום הבא לשבת מרבית היום במשרד. הכל יחסי, זה משתנה. מה שבטוח, אצלנו פעיל כל הזמן, כל השנה, כי אנחנו גם עובדים מול חיל הים בגלל הקרבה לגבול וגם בגלל השטח הבטחוני בקצא"א".

חול המועד באשקלון: חניה חינם ופסטיבל במרינה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

הכירו את האנשים שמובילים את היחידה המשטרתית הכי מעניינת שפועלת בגזרת אשקלון: הכינו את משקפיי השמש ובואו לשמוע על הפעילות המשטרתית העמוסה שנועדה לשמור עליכם בכל שעה, בכל עונה בים וביבשה | מילן מועלם | צילום: דוברות המשטרה 
דילוג לתוכן