חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גלאם: "כיף לראות את תושבי אשקלון חוזרים לחיים"

ראש העיר, תומר גלאם, בראיון חג מקיף ומעניין עונה על השאלות הקשות, מתמודד בראש מורם עם הביקורת ומסביר איך גם משבר הקורונה לא באמת עצר אותו בדרך למינוף העיר |  מילן מועלם | צילום: אלדד עובדיה, מורן ניסים, סיון מטודי ותומר אלדד 

חג פסח, חג של התחדשות וניקיון חיצוני ופנימי ואיך אפשר בלי ראיון מסורתי עם ראש העיר, תומר גלאם, שעבר שנה סוערת במיוחד.

הוא ניצב בחזית המאבק לקבלת הכרה לעיר בממשלה, התמודד עם גלי הקורונה שהכו בעיר בעוצמה, ספג ביקורת על היותו בחל"ת מחברת חשמל בזמן שהמאבק למען איכות הסביבה בעיר עלה דרגה וכמו שהוא כבר רגיל, התמודד עם ביקורת עניינית וכזאת שרחוקה מכך וסירב להיכנע. 

בראיון חגיגי לסקופ, עונה גלאם על השאלות הקשות, מתייחס לפרשת איתמר שמעוני, מדבר על מצבה הפיננסי של העיר, הפרוייקטים שבדרך ולראשונה, מתייחס גם למינוי מנכ"ל העירייה הצעיר, עידן דוד. 

נתחיל דווקא בצד האופטימי של הראיון, יצאנו ממשבר הקורונה, כל המסעדות בעיר מלאות. מה זה עושה לך לראות את תושבי אשקלון מבלים?

"כיף לראות את זה, את העסקים שחזרו לחיים, את המסעדות המלאות, כל אלו מסמלים את זה שאנחנו קרובים לסיום המשבר. רואים משפחות שנפגשות בהרכב מורחב, סבתא וסבא ונכדים, רואים אנשים שמחים, יוצאים, מבלים ובעיקר מתפרנסים. התמונות של המסעדות הסגורות, של בתי הקפה הסגורים היו קשות מאוד והעירייה סייעה ככל שיכלה לבעלי העסקים ואנחנו עדיין שוקדים על יוזמות לסייע להם ביציאה מהמשבר, אז לראות את הכל פתוח נותן תחושה טובה, של אופק ושל תקווה".   

מה עבר עלייך בשנה האחרונה מבחינה אישית ומקצועית? 

"זו הייתה שנה מאוד מאוד מאתגרת. ברמה האישית למדתי שמכל משבר אנחנו יכולים ליצור הזדמנויות ולמנף חסרונות ליתרונות. במהלך כל השנה חשבנו איך למרות הריחוק החברתי נוכל להגיע עד לתושבים והצלחנו. יצרנו קשר שוטף עם אלפי חולים, מבודדים וקשישים ושאלנו לשלומם ולצרכיהם, גם אני עשיתי זאת על מנת לוודא שהם מקבלים את השירות הטוב ביותר בתקופה זו. הגענו עד לילדי הגנים וחילקנו להם ערכות הפגה, הגענו עד לבתי האזרחים הוותיקים ושורדי השואה והפגנו להם את הבדידות וסייענו להם בכל דבר שהם היו צריכים. לילדי החינוך המיוחד הענקנו הפתעות ואפילו בימי הזיכרון הצלחנו לגעת בכל בית אב באשקלון ולרגש על ידי חלוקת נרות זיכרון עם פרטי החללים תושבי העיר. ברמה המקצועית, למרות המשבר, לא הפסקנו לרגע את העבודה, להיפך, בכל מקום בעיר את יכולה לראות עבודות ופיתוח, יתרה מכך, זאת הייתה שנה פורצת דרך מבחינה עירונית, בתחום החינוך העפלנו לשלב המכריע בפרס החינוך הארצי לראשונה בתולדות העיר, אנחנו במקום הראשון בישראל באחוזי הזכאות לתעודת בגרות חברתית ובמקום הראשון בדרום באחוזי הזכאות לבגרות, זכינו בדגל היופי, העיר אשקלון היא שיאנית מכירת הדירות החדשות, פתחנו את היציאה הצפונית החדשה וכבישים עירוניים בהיקפים חסרי תקדים כמו כביש חיל הים, עוקף הרצוג ועיר ימים, פתחנו בית ספר יסודי חדש ראשון מסוגו בעיר ברוח הגישה המונטסורית, הוצאנו עשרות פרויקטים אל הפועל, כמו שדרוג רחבת יד לבנים לאחר 40 שנה, הקמת טיילת צפונית חדשה, טיפול במצוק על ידי הגנה יבשתית, שדרוג מבואת חוף דלילה כדי לסייע לסוחרים ולעסקים במקום וליצור חיבור בין העיר לחוף הים. מפעל סימנס הולך ומוקם בימים אלו לצד הרחבת רב בריח וקידום מפעל אלקטרה הראשון מסוגו במזרח התיכון וכמובן שיווק פארק ההייטק ליזמים וחברות עתירות ידע. לא נחנו לרגע, גם בשנה המורכבת והמאתגרת הזאת". 

אשקלון עיר יפה ומושכת ועדיין, זה לא בא לידי ביטוי בתיירות פנים. מה עוד חסר פה? 

"אשקלון אחת הערים היפות בישראל, אם לא היפה ביותר ודווקא לפני הקורונה ראינו כיצד תחום התיירות כן משגשג וכן בא לידי ביטוי עם עשרות אלפי מבקרים מידי שבוע בחופי הים, ברצועת החוף הארוכה והיפה בישראל, מעל 60% מהמבקרים בחופים מגיעים אלינו מחוץ לעיר, בסיורים קולינריים במגדל העתיקה, הגן הלאומי באשקלון הוא הגן שזכה למספר המבקרים הגבוה ביותר בישראל מבין כל הגנים הלאומיים. אשקלון כיום מאוד אטרקטיבית, אין אחד שמגיע לעיר ולא מתפעל מיופיה ומקצב ההתפתחות שלה, ובעוד מספר שנים היא תהיה עוד יותר אטרקטיבית, גם מבחינה תיירותית לאחר שנשלים את הקמת הטיילת הצפונית החדשה, פארק האקו-ספורט, פארק עיר היין ופרויקטים נוספים, כמו שינוי התב"ע ברצועת החוף לשילוב בין מלונאות מגורים ומסחר שיצרו כדאיות כלכלית ליזמים לבנות כאן מלונות מהשורה הראשונה וישימו את העיר על מפת התיירות הלאומית והבינלאומית. כך נתרום גם לחיזוק ועידוד המסחר והתעסוקה וכפועל יוצא מכך, גם לקידום הכלכלה המקומית". 

פארק הגולף שפעם היה בדיחה עירונית, יוצא לדרך למרות שיש מי שאומרים שזה לא יקרה. מה הולך לקום כאן? 

"על פארק הגולף מדברים שנים. אנחנו שמנו את זה מחדש על סדר היום וקידמנו את זה לוועדה ולא זו בלבד, הפכנו את התוכנית לכדאית, יצרנו היתכנות ליזמים שיוכלו לקדם את זה על ידי עירוב שימושים של מסחר, מגורים ומלונאות באותו המתחם. זו הדרך הבטוחה והטובה ביותר להוציא את התוכנית הזאת אל הפועל באמת, להפוך אותה מדיבורים למעשים. חשוב לי להבהיר שזה פרויקט שייקח זמן אבל היום יותר מתמיד אפשר לומר שיש לה היתכנות והזדמנות אמיתית לממש אותה. אני מאמין שהפרויקט הזה, שייצור רצועת חוף, פנאי ונופש אחת ארוכה מהגן הלאומי בדרום לפארק הגולף בצפון ויסייע ליצירת מקומות תעסוקה ומסחר, יכול לקדם את העיר באופן משמעותי בתחום התיירות הבינלאומית".

עוד נושא שעלה השנה לכותרות ועורר ביקורת עצומה והתנגדות הוא בניית בית הגמלאי ברחבת יד לבנים. המהלך שתוכנן בשקט וכמעט עבר מתחת לרדאר של כולנו, נכשל בשל התנגדות ציבורית משמעותית ולאור העובדה שהיו חברי מועצה והורים שכולים שנלחמו בהחלטה להקים את בית הגמלאי דווקא במיקום הרגיש.

גלאם שהיה ממובילי המהלך בתחילתו, החליט בסופו של דבר לא להתעלם מהביקורת שהופנתה נגדו והודיע על הקפאת הפרוייקט. ראש העיר עדיין מסרב להתחייב שבית הגמלאי לא יקום במקום אך גורמים בעירייה מעריכים כי גלאם, שהחליט לאחרונה על שדרוג משמעותי ברחבת יד לבנים, לא יתן יד בסופו של דבר לבניה המדוברת במתחם.

אתה יכול להתחייב שבית הגמלאי לא יוקם ברחבת יד לבנים?

"כפי שאמרתי לא אחת, פרויקט בית הגמלאי הוקפא ואנחנו נעשה אך ורק מה שטוב למשפחות השכולות. אנחנו כבר עם הפנים לפרויקט הבא במקום, שדרוג רחבת יד לבנים. פרויקט שאני גאה בו מאוד ואני שמח שהוצאנו אותו אל הפועל לאחר 40 שנה שלא נגעו ברחבה החשובה הזאת. העבודות מתקדמות במרץ כדי שנוכל להשלים אותם כבר ליום הזיכרון הקרוב לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ולקיים ברחבה החדשה את הטקסים המרכזיים. מגיע למשפחות השכולות, לזיכרון הבנות והבנים שלנו מקום ראוי ומכובד לקיים בו את טקסי ההנצחה וההתייחדות".

אתה אומר בכל הזדמנות ומעל כל במה שאתה לא רוצה את קצא"א באשקלון. זה ריאלי בכלל? 

"אני עומד מאחורי הדברים שלי שאני לא רוצה את קצא"א באשקלון ואם ההימצאות שלהם בשטח העיר, מאז שנות השישים היא עובדה מוגמרת או שייקח שנים עד לצמצום הפעילות שלהם בעקבות המעבר לשימוש באנרגיה מזהמת פחות, אז לפחות אנחנו עומדים על כך שנקבל את מה שמגיע לנו בעקבות כך שהמתקנים האסטרטגיים האלה נמצאים אצלנו, סכומים אדירים של ארנונה שמגיעים לכל אחת ואחד מהתושבים, אותם נוכל לתרגם באופן ישיר לשירות לתושב. מעבר לזה, אני ממשיך לדרוש מקצא"א לדאוג לכך שכל התקלות שגורמים לריחות הבלתי נסבלים בעיר ייפסקו באופן מיידי. זו דרישה לגיטימית ואנחנו ניאבק על כך". 

איך אתה מתמודד עם ביקורת עניינית ולא עניינית? 

"ביקורת היא כלי חשוב מאוד. אני נמצא במערכת הפוליטית למעלה מ-10 שנים ויודע להבדיל בין סוגי הביקורות שאני מקבל, מה שענייני אני יודע לקחת לתשומת לבי, לקבל את זה, ללמוד מזה ואפילו ליישם במידת הצורך". 

זה פוגע? 

"נקרא לזה "רעשי רקע", אני יודע לסנן, לשים בצד ובוודאי שלא להתרגש מכך".

בתור ראש עיר וגם בתור מי שנחקר בפרשת שמעוני, איך הרגשת עם  גזר הדין?

"גזר הדין לא פשוט והיום בו התבשרנו עליו, היה יום עצוב מאוד לעיר אשקלון. באותו רגע אתה לא יכול שלא לחשוב על המשפחות, על הילדים. אני מאחל לכולם רק טוב". 

בוא נדבר על סל ההטבות לאשקלון: מתי הכסף יכנס? זה באמת ייצא לפועל? 

"סל ההטבות לאשקלון כבר יוצא לפועל באשקלון ובכל הכוח, וזו רק ההתחלה. אנחנו נמשיך להיאבק למען הטבות נוספות שמגיעות לתושבים כולל הנחות בארנונה והשוואת התנאים של העוטף לתנאים שלנו. התושבים שלנו עומדים איתנים בכל סבב לחימה ונותנים חוסן למקבלי ההחלטות בממשלה, לכוחות הביטחון ולצבא ההגנה לישראל, וזאת למרות שהם חוטפים יותר ומקבלים פחות. עשינו צעדים משמעותיים בשנה האחרונה בהכרה של העיר אשקלון, בכך ששמנו אותה על שולחן הדיונים, בהכרזה על העיר כאזור עדיפות לאומית לתעסוקה, תעשייה ומסחר ובהגדרת אזורי התעשייה שלנו כאזור פיתוח א', יש לזה השלכות חשובות מאוד לכלכלה, לתעסוקה ולמשיכת חברות מתקדמות ועתירות ידע לעיר ולפארק ההייטק וכל אלו דברים שהשגנו בזמן קצר ואני משוכנע כי נוכל להביא לבשורות נוספות לתושבים בתחום זה". 

היית מעורב יחסית בבחירות הרביעיות, לא מתיש? 

"זה לא פשוט לעבור מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים אך מבחינתי, יש לי אחריות כלפי התושבים לנסות ולהשיג את התוצאות הטובות ביותר שיפיקו את התנאים הטובים ביותר עבור העיר והתושבים. לדעתי, ובמבחן התוצאה של השנים האחרונות, כשאני מסתכל על מה שקיבלנו, ועל מה שאנחנו הולכים להמשיך להיאבק, התוצאה הטובה ביותר עבורנו היא ממשלת ליכוד".

ואם נחזור לאשקלון,מה מצבה של העירייה מבחינה כלכלית? 

"העיר אשקלון שומרת על איתנות פיננסית והשנה אף העברנו את התקציב הגדול ביותר בתולדות העיר, למעלה מ-2 מיליארד שקלים שכוללים פרויקטים ויוזמות לרווחת תושבי אשקלון בכל התחומים. אבל אני לא מסתפק בזה ואני עושה הכל כדי להשיג תקציבים נוספים ממשרדי הממשלה, רק בתקופה האחרונה קיבלנו סכום של 300 מיליון שקלים, סכום בסדר גודל שמעולם לא קיבלנו ואני אמשיך לפעול להשגת סכומים נוספים למען תושבי העיר".

בחרת לתפקיד מנכ"ל העירייה את עידן דוד, בחור צעיר וחטפת ביקורת מבית ומבחוץ על כך. איך אתה מתרשם ממנו עד כה?

"עידן בחור צעיר ומאוד מוכשר ונמרץ. במבחן התוצאה אלו ההישגים אליהם הוא יצליח להביא את הרשות. הגיל הוא לא פקטור ולא העניין. העניין הוא הרצון שלו והיכולות שלו ואני סומך עליו שיצליח לממש את החזון שלנו ביחד עם שדרת הניהול ועובדי העירייה המדהימים בכל אגף ואגף. אני יכול להעיד שיש לנו אנשי מקצוע מהשורה הראשונה ואני גאה לעמוד בראש הרשות שאלו עובדיה, אני גאה בהם מאוד, במסירות, בנחישות ובמקצועיות שלהם, מתוך תחושת שליחות אמיתית, בכל שעה, בכל מצב ובכל מזג אוויר, כאשר לנגד עיניהם יש דבר אחד – שירות טוב ואיכותי לתושב".  

לסיכום, אחרי שכמעט ויצאנו מהמשבר,מה הולך להתחדש באשקלון בשנה הקרובה? 

"בשנה הקרובה נראה כיצד ניצני השינוי שנטענו בעיר בשנה האחרונה הולכים ופורחים בשורה של פרויקטים ענקיים וחסרי תקדים שיעצבו את עתידה החדש של אשקלון. אנחנו הולכים להמשיך בתנופת הפיתוח חסרת התקדים שמתבצעת בכל רחבי העיר, בהשקעה בשכונות הוותיקות, אנחנו נערכים לקליטת אלפי התושבים החדשים שבחרו בעיר אשקלון כביתם החדש, בונים מוסדות חינוך חדשים כמו בית ספר חדש בשכונת עיר ימים החדשה ו-13 גני ילדים חדשים בשכונות השונות, מקימים מרכזים קהילתיים חדשים ומבנה ייעודי לקהילה האתיופית בעיר לצד פארק הניצחון ובית העולה ליוצאי חבר העמים. נשיק את הטיילת הצפונית החדשה והמרהיבה ביופייה, נשנה לבלי היכר את מבואת הכניסה לחוף דלילה וניצור חיבור טבעי בין העיר לחוף כדי לסייע לעסקים במקום ובאופן שוטף נקדם יוזמות לסיוע לבעלי עסקים מקומיים, רק לאחרונה השקנו את אתר העסקים הראשון מסוגו בעיר, עמוד פייסבוק וקבוצת ווטסאפ ייעודית לקהילת העסקים העירונית ואנחנו עם הפנים לעסקים החל מהנגשת מידע חיוני עבורם ועד שיפוץ מרכזים מסחריים. נחל בהקמת פארק האקו-ספורט בשכונת אגמים ונקדם את הקמת פארק עיר היין בשכונה החדשה, נמשיך בהקמת כבישים ופתרונות תחבורה שיקלו על זרימת התנועה בעיר, נקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בהתאם להחלטות התקדימיות שקיבלנו כמו קרקע משלימה ליזמים, נוציא אל הפועל פרויקטים בתחום שימור האתרים ההיסטוריים ונעניק להם את הכבוד הראוי להם. נמשיך במהפכה בניקיון העיר ובשירות לתושב, ניישם את הגדרת העיר כאזור עדיפות לאומית לתעשייה ותעסוקה כדי למשוך לכאן יזמים וחברות שיתמקמו בפארק ההייטק ויציעו אלפי מקומות עבודה איכותיים לתושבים וכמובן, נמשיך להשקיע בתחום החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי כדי להעניק לתלמידות ולתלמידים שלנו שוויון הזדמנויות אמיתי להצלחה שלהם מהגיל הרך ועד לבגרות ואף מעבר לכך, באמצעות מלגות לסטודנטים לרכישת השכלה גבוהה". 

איפה אתה חוגג את ליל הסדר?

"בחיק המשפחה המורחבת, בניגוד לליל הסדר הקודם שכולנו חגגנו בצמצום".

שנה כלכלית קשה עברה על תושבי אשקלון, איך נערכתם מבחינת סיוע לתושבים בחג?

"מלבד ההכנות של העיר לחג בתחום הניקיון, ביצענו גם השנה קמחא דפסחא בהיקפים של אלפי סלי מזון ותווי מזון לתושבים שזקוקים לכך על מנת לקיים את החג כראוי. מערך החלוקה עבד בצורה מדהימה יחד עם אגף הרווחה ומתנדבים שהגיעו עד לבתי התושבים והעניקו להם את הסיוע שצריך. אנחנו מקפידים על כך מידי שנה אבל השנה במיוחד, בעקבות משבר הקורונה, עשינו זאת ביתר שאת ובמפגן של ערבות הדדית מרגש ומכבד".

מה תאחל לתושבי אשקלון לחג?

"בעיקר הרבה בריאות. שבע"ה נצא ממגפת הקורונה במהרה ונשוב לשגרת החיים הרגילה והמוכרת שלנו. 

שתמיד יהיו לנו סיבות לשמוח ולחייך ושנשמור על האחדות ועל האחווה בינינו. שיהיה לכולנו חג פסח שמח וכשר".  

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

ראש העיר, תומר גלאם, בראיון חג מקיף ומעניין עונה על השאלות הקשות, מתמודד בראש מורם עם הביקורת ומסביר איך גם משבר הקורונה לא באמת עצר אותו בדרך למינוף העיר |  מילן מועלם | צילום: אלדד עובדיה, מורן ניסים, סיון מטודי ותומר אלדד 
דילוג לתוכן