חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוגרים שנה בצל הקורונה 

ד"ר נורית זוסמן, מנהלת הסיעוד בברזילי, מסכמת שנת קורונה עמוסה בתובנות:" אחרי המגפה, יש תחושה ששום דבר כבר לא יפתיע אותנו". וגם: סיכום הקורונה באשקלון במספרים | מילן מועלם

צילום: דוד אביעוז, רמי זרנגר ומורן ניסים, צילום רפואי, דוברות ברזילי

כבר 26 שנה שד"ר נורית זוסמן עוסקת בעולם הסיעוד והרפואה על כל גווניו, אבל שנה כמו שנת הקורונה, היא לא זוכרת.

במשך ארבע שנים היא ניהלה את האקדמיה לסיעוד בברזילי עד שנקראה לדגל ע"י פרופסור חזי לוי. לוי, עוד לפני שעזב למשרד הבריאות, מינה אותה להיות מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי בשיאה של התפרצות מגפת הקורונה, כשהנגיף עדיין היה מסתורי וגם הצוותים הרפואיים לא ידעו באמת לקראת מה הם הולכים.

זוסמן הייתה האישה הנכונה, בזמן הנכון והצליחה ברגישות ומקצועיות להוביל את מערך הסיעוד של ברזילי לטיפול באלפי חולי קורונה.

לפני שנה בדיוק, באמצע חודש מרץ, נכנסו לתוקף המגבלות הראשונות על ישראל ונפתחה מחלקת הקורונה הראשונה בברזילי וזה זמן מצויין לסכם עם ד"ר זוסמן את שנת הקורונה האינטנסיבית שעברה על העיר ועל המרכז הרפואי.

נתחיל מהסוף, איך את מסכמת את השנה שעברתם בברזילי? 

"המרכז הרפואי עבר השנה בינוי יוצא דופן שאי אפשר בכלל לדמיין. בית החולים עבר שינוי של ממש, גם מבחינת בינוי, שלוש מחלקות פנימיות והמחלקה הגריאטרית, הוסבו למחלקות קורונה ועברו שינוי תשתיתי. עשו שם בינוי בין אזור נקי לאזור מזוהם. הקמנו חמ"ל שאפשר היה לצפות במטופלים בכל שעה עם טלפונים חכמים ומצלמות במעגל סגור, התעסקנו הרבה מאוד בהכשרות לצוותים וזאת בהחלט הייתה שנה מאתגרת".

ד"ר נורית זוסמן

 

איך הגיבו אנשי הסיעוד להתפרצות הנגיף?

"מדובר במחלה פנימית חדשה שלא הכרנו. נדרשנו לגייס אחיות ולהכשיר אותן ומצד שני אנשים היו גם חרדים לעצמם ולמשפחות שלהם. האחיות התגייסו למשמרות של 12 שעות שזה מורכב מאוד וקשה גם פיזית וגם נפשית. נדרשו יכולות גמישות מצד הצוות. עברנו תהליכים כדי למנוע שחיקה ולהכשיר צוותים אבל היום אנחנו כבר במקום אחר וטוב יותר".

נתקלת במצבים שאחיות הרימו ידיים? 

"נתקלתי בהרבה מצבים כאלה וצריך לזכור שבסופו של דבר כולנו אנשים. בהתחלה זה היה ממקום של פחד. ההתנהלות של הקורונה היא לא היום יום של האחיות. הן נדרשו לעבוד בתנאי לחץ ומתח נפשי, להתמגן ולעבוד בסביבת עבודה קשה. אנחנו יודעות לעבוד ולתקתק את העבודה במהירות ומקצועיות. יש לי המון הערכה לאחיות ולתרומה שלהן בשנה החולפת. כשהייתי נתקלת במשברים, היינו מדברות על זה בשיחות פרטניות, קבוצתיות וגם סדנאות".

אפשר להגיד שאנחנו אחרי הקורונה בזכות החיסונים? 

"אנחנו רוצים לקוות שכן אבל להגיד שאנחנו אחרי ולא יהיה גל נוסף, אני עדיין לא יודעת. יש לנו קבוצה מאוד גדולה של ילדים שלא התחסנו וגם במבוגרים אנחנו עדיין לא מכוסים ב-100%.רק אחרי שהרוב יתחסנו אולי נוכל לומר זאת".

ובמבט לאחור, איפה היו החוזקות של הצוותים הרפואיים השנה?

"יש לנו הרבה יותר חוסן וישנה תחושה ששום דבר לא יפתיע אותנו. אנחנו כבר מתורגלים ויודעים במדויק מה צריך לעשות מכל הבחינות. האחיות לא תרמו רק במחלקות הקורונה אלא גם בקהילה והתגייסו לחסן. גילנו את היכולות והגמישות והחוסן שיש בנו וזה בא לידי ביטוי מאוד במגפה. אני מאוד גאה במקצוע שלי שמאפשר לנו להיות משמעותיים עבור אחרים ולתרום. ראינו השנה את אנשי הסיעוד והרפואה במיטבם ואני מברכת אותם ואת בית החולים".

הופתעת כששמעת לראשונה על הקורונה? האמנת שנגיע למצב כזה? 

"הופתעתי. אני הרבה שנים במערכת הבריאות ועברנו את הסארס ואת האיידס וזה אף פעם לא הגיע לממדים כאלה. מגפות כאלה מתפרצות פעם במאה שנה ואי אפשר להיות מוכנים אליהן".

 הקורונה במספרים

מיום התפרצות הנגיף בעיר חלו 11,305 תושבים. 

סך הכל בכל שלושת הגלים אושפזו במרכז הרפואי ברזילי 1,726 חולי קורונה: 103 בגל הראשון, 435 בגל השני, 1,188 בגל השלישי.

זינוק במספר הילדים המאושפזים : אפס מאושפזים בגל הראשון, 73 בגל השני ו-208 בגל השלישי.

ירידה בימי האשפוז: 17 בממוצע בגל הראשון, 7 ימי אשפוז בגל השני, ו-6 בגל השלישי.

 שורדים וחוזרים לשגרה

▪️לבקשת ראש העיר, תומר גלאם, אישר משרד הפנים לעירייה שלא להעלות את שיעור עדכון הארנונה לשנת 2021 למסחר עד 200 מ"ר וכן למשרדים עד 150 מ"ר.

▪️בעלי העסקים קיבלו פטור מארנונה לשלושה חודשים באופן אוטומטי(לזכאים).

▪️קמפיין 'קונים מאשקלונים' לעידוד הצריכה המקומית במסגרתו צולמו עשרות בעלי עסקים ועלו בשלטי חוצות. כמו כן הקמפיין יעלה באתר העירייה ובחוברת שתופץ לכל בית אב.

▪️מתן אפשרות להרחיב את פעילותם למרחב הציבורי: העירייה הודיעה שתאשר לבעלי העסקים להציב כסאות ושולחנות במרחב על מנת לעודד גם תושבים שטרם סיימו להתחסן להגיע.

▪️הקמת קרן מטעם העירייה על סך 2 מיליון שקלים לקידום בעלי עסקים.

▪️פרסום עסקים המבצעים משלוחים בשלטי חוצות ללא תשלום.

▪️שרשור עסקים המבצעים משלוחים בפייסבוק העירוני.

▪️הקמת אתר ייעודי לעסקים – מידע, הדרכה, פרסום ועוד.

▪️הקמת קהילת העסקים של אשקלון למתן הטבות והקלות בשיתוף מעו"ף.

▪️יצירת מפת העסקים של אשקלון באתר העירייה.

▪️הופחתו מחירי הדוכנים ל- 20 שקלים בלבד לסוחרי השוק העירוני.

▪️הוקמו עמוד פייסבוק וקבוצות ווטסאפ לעסקים באשקלון שם עולה תוכן רלוונטי בהתאם לציון הרמזור של העיר, מתקבלים עדכונים חשובים עבור העסקים ושלל הטבות ברוח תקופת הקורונה.

 

 

 

 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

ד"ר נורית זוסמן, מנהלת הסיעוד בברזילי, מסכמת שנת קורונה עמוסה בתובנות:" אחרי המגפה, יש תחושה ששום דבר כבר לא יפתיע אותנו". וגם: סיכום הקורונה באשקלון במספרים | מילן מועלם
דילוג לתוכן