חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המאבק בתחנה הפחמית עולה הילוך

איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מוביל מאבק חשוב לגבי ייצור חשמל בתחום סמכותו, למען קידום שני יעדים חשובים בעבור תושבי נפת אשקלון . אחד מהם הוא המאבק בשימוש בפחם | מילן מועלם 


איגוד ערים פועל לשינוי משמעותי בהיקף ייצור החשמל באשקלון. האיגוד הציב שני יעדים.

היעד הראשון הוא קידום צדק אנרגטי חלוקתי ברמה הארצית, שהמשמעות שלו היא יצירת איזון בין ייצור החשמל וצריכת החשמל בתחום נפת אשקלון.

המצב כעת הוא עגום במיוחד בעבור נפת אשקלון שכן בשטחה מיוצר כשליש מסך החשמל בישראל, בעוד שהצריכה של תושבי הנפה הוא 4% בלבד.    

היעד השני, וחשוב לא פחות, הוא הפסקה מוחלטת של השימוש בפחם ע"י תחנת הכוח "רוטנברג", השנייה בגודלה בישראל שנמצאת באשקלון.

הפחם הינו אחד הדלקים הפוסיליים המזהמים ביותר, והשימוש בו לייצור חשמל הינו בעל פוטנציאל פגיעה מובהק בבריאות התושבים. עובדה זאת חשובה במיוחד לאור קיומן של אלטרנטיבות אחרות מזהמים הרבה פחות.  

מיטל אמיתי 📸 נטלי כהן קדוש

 

החלטת הועדה לתשתיות לאומיות הייתה להקפיא בשלב זה את התוכנית להגדלת תחנת הכח דוראד, אך יחד עם זאת, החלטה זו עדיין אינה משנה את המצב הנוכחי, שבו תושבי אשקלון ימשיכו לנשום את פליטות המזהמים שמקורם ביצור החשמל בפחם בתחנת הכוח "רוטנברג", ולכך השפעה על בריאות הציבור.

באיגוד ממשיכים לפעול על מנת להמיר את השימוש בפחם במקור אנרגיה נקי יותר לרבות גז טבעי, ובהמשך גם באלטרנטיבות שאינן מזהמות כלל, וזאת עד ליעד הסופי של ההפסקה המוחלטת של יצור החשמל בפחם עד 2025, כפי שהחליטה ממשלת ישראל. הפסקת השימוש בפחם היא יעד אסטרטגי מרכזי, העומד לנגד עיניו של האיגוד, בכל הנוגע לתכנון ניהול משק החשמל

חשוב לציין ולהדגיש כי החלטת הות"ל הסתמכה בין היתר על נתוני דוח איגוד ערים לאיכות הסביבה, אותו הציגה מנכ"לית האיגוד, מיטל אמיתי, בדיון בוועדה המחוזית. דוח חשוב זה מראה כי: בשטחה של נפת אשקלון פועלות 30% מסך כל תחנות הכוח בישראל, בעוד ששטחה של נפת אשקלון הוא 6% משטחה של מדינת ישראל. מחוז דרום מספק 57% מסך ייצור החשמל בישראל, מתוכם 33% מיוצרים בנפת אשקלון בלבד.

דוראד. צילום: בני מור

 

מעבר לכך, בנפת אשקלון על כל 87,000 תושבים פועלת תחנת כוח אחת, בעוד שבמחוז מרכז על כל 1,650,000 תושבים פועלת תחנת כוח אחת

נתון חשוב נוסף הוא צריכת האנרגיה, תושבי המרכז צורכים כ-40% מסך צריכת החשמל בישראל, בזמן שתושבי נפת אשקלון צורכים 4% בלבד מסך הצריכה הארצית. יש להבין את המשמעות של האי צדק האנרגתי עליו מצביע הדוח של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון: תושבי המרכז צורכים 40% מסך צריכת החשמל בישראל בזמן שייצור החשמל באזור המרכז עומד על 7% בלבד, בעוד שתושבי נפת אשקלון צורכים 4% מסך צריכת החשמל בישראל, וייצור החשמל בנפת אשקלון עומד על 33% מסך ייצור החשמל בישראל. 

בדוח מצויין עוד כי כמות הפליטה השנתית של תחמוצות הגופרית SOx , אשר נמדדה ב-2016 בנפת אשקלון היא 157.7 אלף טון אל מול 0.9 אלף טון באזור המרכז. וכך גם חגבע תחמוצות החנקן NOx , בנפת אשקלון 108.5 אלף טון, אל מול 7.2 אלף טון באזור המרכז והפערים הגדולים תקפים גם לפליטות נוספות. 

באיגוד מדגישים כי אין סיבה שאנרגיה המיועדת לתושבי המרכז, תיוצר בשטח נפת אשקלון, במיוחד כאשר ייצור אנרגיה זו כרוך בהשפעות בריאותיות על תושבי אשקלון ועל איכות חייהם. עמדה זו של האיגוד הוצגה בפני נציגי הות"ל אשר בסופו של דבר החליטו שלא לקדם בשלב זה את הרחבת תחנת הכוח דוראד.

מהאיגוד נמסר:"איגוד ערים לאיכות הסביבה דרש והוא עומד על כך שכל החלטה רגולטורית הנוגעת להקמה או הרחבה של מתקני יצור חשמל, תבטיח במקביל גם את החובה להוריד את היקף השימוש בפחם לייצור חשמל. האיגוד ימשיך לפעול ולעקוב אחר ההתפתחויות בנושא כאשר לנגד עיניו עומדת הדאגה לבריאות התושבים ואיכות חייהם. האיגוד ימשיך לפעול על מנת להמיר את השימוש בפחם במקור אנרגיה נקי יותר לרבות גז טבעי, ובהמשך גם באלטרנטיבות שאינן מזהמות כלל, וזאת עד ליעד הסופי של ההפסקה המוחלטת של יצור החשמל בפחם עד 2025, כפי שהחליטה ממשלת ישראל. הפסקת השימוש בפחם היא יעד אסטרטגי מרכזי, העומד לנגד עיניו של האיגוד, בכל הנוגע לתכנון ניהול משק החשמל".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן