חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סולח ולא שוכח 📸

עופר שמעוני, אחיו הצעיר של איתמר, התייצב באומץ לראיון בלעדי לסקופ ומספר על השבר שהביאה ההרשעה במשפט לחייו. בין היתר, חושף שמעוני מי הוא הזוכה האמיתי בבחירות 2018 ולמה בחרו שלא להתלונן על המחטף. שמעוני שעדיין מנסה להתאושש, סולח ולא שוכח / מילן מועלם


מי שמכיר את עופר שמעוני באמת, לא יכול להתעלם מהכאב שנשמע בקולו בכל פעם שהוא נזכר ומדבר על  הימים הקשים שעבר ועובר מאז 2016.

שמעוני, אחיו הצעיר של ראש העיר לשעבר, איתמר, הורשע יחד איתו בפרשה שהסעירה את העיר והביאה את חייו לנקודת מפנה קשוחה. הוא הורשע בקבלת שוחד והפרקליטות דרשה שנתיים וחצי מאסר על העבירה. בפועל, מתוך 14 עסקאות תיווך שנחשדו שלא היו, זוכה שמעוני ב- 13 והתיק הגדול שהולבש עליו, התמוסס. 

בראיון ראשון ובלעדי שהתפרסם בסוף השבוע בסקופ שמעוני על התקופה הסוערת והקשה בחייו, על האיש שנתן לו יד והיה שם בשבילו עוד לפני שאחיו חלם להיות ראש עיר וגם לא חוסך בביקורת על מי שהביאו אותו עד לתא המעצר. 

"ביום בהיר אחד, הכל השתנה. אני עומד לפעמים ומסתכל לאחור ומקווה שהסרט הרע יסתיים ויגידו לי שלא קרה שום דבר. זה סרט שהחזיר אותי מאה צעדים אחורה מכל הבחינות".

מי שנשארו בסביבתך הם דווקא אותם אנשים איתם הורשעת, זה מנחם? 

"אין שום סיבה שלא ישארו כי היינו חברים לפני . הרבה לא יודעים ולכן נוטים לשפוט אבל אני ויואל דוידי חברים כמעט עשרים שנה, עוד הרבה לפני שאיתמר בכלל חלם להיות ראש עיר. היינו מבלים ביחד, היינו בכל השמחות של המשפחות, היינו עובדים יחד הרבה לפני איתמר ובכל זאת, כשאיתמר נבחר לראשות העיר וראו אותי עם יואל היו מסתכלים על זה כחריג. זאת הייתה המציאות שלנו. מי שמכיר את יואל, יודע שהוא אדם מדהים שבנה את עצמו בעשר אצבעות. אם תורידי היום את המרכזים שלו בעיר, העיר תלך ארבעים שנה אחורה. הוא מכניס הרבה כסף לעיר ובכל זאת, למישהו זה פשוט לא התאים וזה עדיין ממשיך". 

תסביר

" בתקופה של איתמר ידיו היו כבולות. נלחמו בו בלי הפסקה. היום, כשאיתמר בכלל לא בתמונה עדיין מקשים עליו מסיבות שונות ומשונות, סימנו בנאדם שעושה רק טוב לעיר ומצעיד את העיר קדימה. בנאדם שלא ביקש שום דבר ומתנהל רק עם חוות דעת משפטיות, חבל מאוד שככה מתייחסים ליזמים. כואב לי שהוא עובר את כל מה שהוא עובר רק כי אנחנו חברים".

ואם נחזור לאיתמר אחיך, הוא סומן כראש עיר מצליח וכריזמטי, איפה זה נפל? 

" הייתה לו אופוזיציה לוחמנית וניסו בכל דרך להפיל אותו. כל האמצעים היו כשרים ולצערי הם גם הצליחו. היו מעבירים הרבה תלונות שווא למשטרה. האשימו אותו בדברים הזויים. אני לא יודע לגעת בסיבה המדויקת לכך אבל יודע שהיה מרץ רב כמו שאומרים. היום קורים דברים ואני רואה ויודע ושומע".

מסקרן,על מה מדובר? 

"לא משהו שארצה לחשוף ובטח לא להגיש תלונות במשטרה. אחרי מה שעברתי באופן אישי, לא אנסה להחזיר לאף אחד ולא מאחל את זה גם לא לאויבים שלי. מה שכן אגלה לך זה שמי שנבחר בבחירות האחרונות לראשות העיר באמת, הוא איתמר. לא היה הפרש של מאתיים קולות לרעת איתמר אלא מאות קולות לטובת איתמר אבל דאגו לעשות הכל כדי שיפסיד. היה מונח הרבה כסף על השולחן ומישהו לא היה נותן לאיתמר לנצח". 

נשמע חמור. 

" זה חמור מאוד. אני שומע את זה מאנשים שהיו בקבוצה של תומר גלאם ועבדו איתו. לדעתי גם אם איתמר היה מביא גם 3000 קולות יותר הוא לא היה מנצח".

בהנחה שזה נכון, למה לא עשיתם כלום? 

" מה זה היה נותן? בכל מקרה נצא מנקודת הנחה שגם אם הוא היה מנצח, לא היו נותנים לו לכהן והמלחמה העיקרית שלנו עכשיו היא מלחמה כנראה בערעור שנגיש, להילחם על החפות שלנו".

מה ייחד את איתמר והפך אותו לראש עיר אהוד? 

"אני לא אובייקטיבי אבל איתמר היה ראש עיר בולדוזר, היה קשה מאוד לעמוד בקצב שלו. היום אין הרבה מאוד דברים שהיו בתקופת איתמר כמו דרום עולה, הפועל אשקלון, אטרקציות, פיתוח ובניה. אני מאחל לתומר שיצליח אבל לצערי העיר חזרה אחורה ומלבד כבישים וכיכרות אני לא רואה שמשהו זז. אם תקחי את החברה הכלכלית, בתקופת גלעד אורן הייתה שם עבודה אדירה. היו אירועים, מוסדות חינוך שקמו מהר ובלי חסמים והאזרח היה במרכז. היום אין זכר לזה לא בעירייה ולא בחברה הכלכלית". 

המשפחה

" השופטת הייתה צריכה לעשות אקרובטיקה כדי להרשיע"


 חייו של שמעוני השתנו מקצה לקצה והתרסקו בכל פן אפשרי. כלכלית, נפשית, משפחתית ואף חברתית, שמעוני מנסה לאסוף את השברים ולצאת לדרך חדשה כשהוא חדור אמונה ומאמין שברגע האמת, הזיכוי יתקבל בעליון. 

את הכוחות הוא שואב מאשתו וילדיו שחיים גם הם את הסיוט אליו נקלע ראש המשפחה. בנו הבכור נמצא בקבע וברזומה שלו קריירה צבאית מכובדת ויש לו שלוש בנות בנות 19,15,6.

כדי לשרוד את ההוצאות הכלכליות שהגיעו עם המשפט, עובד שמעוני בלילות בקו חלוקת עיתונים ובמהלך היום עובד יחד עם דוידי. את עסקי התיווך כמעט וזנח לגמרי אחרי הפרשה.

אני לא מכירה אותך באופן אישי, אבל אתה נשמע שבור עדיין

"אני אומר לך משהו. התחלתי את כל הפרשה עם טענה  שאני לא מתווך והכל פיקטיבי. אמרו שעשיתי דברים ללא תיווך ויואל סתם נתן לי כסף. הואשמתי ב 14 עסקאות וזוכתי ב-13 .השופטת הייתה צריכה לעשות אקרובטיקה כדי להרשיע במשהו. גם היא זיכתה ב- 13 מתוך 14, לא הייתה לה ברירה. לגבי העסקה שהרשיעו אותי בה, היא כל כולה על רקע נסיבתי ואין שום ראיה. הייתי בטוח שאני יזוכה. אם הייתי צריך לקבל עונש הייתי עושה את זה כמו גדול ומכבד את העונש. הכאב שלי נוגע מזה שלא עשיתי ועדיין הורשעתי. אני מוכן ללכת לכל פוליגרף ומוכן שישאלו אותי על העסקה בה הורשעתי, מוכן לעשות הכל להוכיח את האמת". 

יש לך את הכוחות הנפשיים להמשיך לערעור? 

" לא יודע אם נשארו לי כוחות. עוברות לי הרבה מחשבות אולי לקבל עונש, לבצע ולגמור עם זה. אנחנו משנת 2016 בפרשה הזו וכבר חמש שנים שאני בסיוט אחד גדול. מצד שני, יש לי ארבעה ילדים בבית ויום אחד שאני לא בבית זה הישרדות. לא אני אענש, אלא הבית והילדים. הם הכח שלי והם דוחפים אותי וגם משיחות שיש לי עם עורך הדין שלי, אשר אוחיון הוא הכי אמיתי איתי ואומר לי שזה קשה ותלוי בהרכב אבל אומר שיש סיכוי לזיכוי". 

אפשר להבין את התסכול אם זוכית ב-13 מתוך 14 אישומים. 

" מההתחלה האשימו אותי שאני בכלל לא מתווך אבל כבר בהכרעת הדין השופטת הודתה שהיו יחסי חברות עם יואל ויחסי תיווך והכל היה כמו שצריך, אבל היא נתקעה בעסקת יעדים ושם לא שכנענו אותה מספיק. 

המשפחה נותנת לי כח לא לוותר. לפעמים אני רוצה לוותר אבל המשפחה לא נותנת לי. אני רואה את הילדים והאישה מול העיניים והם אומרים לי להילחם עד הסוף. אם עשיתי משהו הכל טוב ואכבד את העונש, אבל זה כואב שלא עשיתי וצריך לשלם מחיר כזה ולראות את הבית מתפרק. כל נאשם יגיד שהוא חף מפשע אבל מה שאני אומר זה בדיוק מה שקרה". 

למה לדעתך דעת הקהל כ"כ שלילית על הפרשה שהתחילה בכלל עם אישומים חמורים שנפלו בדרך? 

"כשהייתי במעצר לא ידעתי הרבה אבל כשיצאתי, ראיתי שכל יום הסיפור הזה פתח מהדורות חדשות. האשימו את איתמר באונס ומה לא. היה עודף מוטיבציה לפרק את איתמר וזה מה שהכניסו לציבור לראש".

לתומר גלאם היה חלק בעצם קיום החקירה? 

"לא יודע להגיד ולא רוצה להאשים סתם, אבל מה שאני ראיתי בעיניים היה מוזר. הייתה לתומר תשובה שלא הסתדרה עם ההיגיון והזמנים והוא ננעל וממש הסבירו לו שזה לא הגיוני ולא לפי הסדר והתאריכים אבל הוא היה נעול לענות איך שענה. זה היה נראה קצת הזוי אבל שוב, אני לא רוצה להאשים סתם. לפני שנעצרנו היו הרבה שידעו מה שעומד לקרות וגם תומר ידע. הוא גם נחקר".

עופר שמעוני

לא מתאוששים


משפחת שמעוני כולה, הילדים, האישה וההורים של איתמר ועופר, מתקשים להתאושש מהעוול שלטענתם נעשה להם. בתו של שמעוני נפגעה נפשית ומתקשה להירדם בלילות מהפחד שיקרה משהו לאביה. בנו הבכור שעסוק כולו בקריירה הצבאית עדיין דואג לחיזוקים מאביו ומבקש שירגיע אותו שהכל יסתדר לטובה. אשתו של שמעוני נאבקת לקבל את הגזירה והוריו המבוגרים, נאלצים להתמודד עם הפחד ששניים מילדיהם, ישבו בכלא בתום המשפט.

איך מחזירים את החיים המשפחתיים למסלול אחרי כל מה שאתה מתאר? 

"נגעת בנקודה שהכי קשה לי. אמרתי לך כמה שהילדים שלי סובלים. הבן שלי מטפח קריירה צבאית וזה עדיין מציק לו. חינכתי אותו לתרום למדינה ולהעניק מעצמו ואני צריך עכשיו להסביר לו שהמדינה דפקה אותי. יש לי ילדה שעוברת סבל ורק בוכה וגם אשתי רק רוצה שמישהו יעצור את הסרט הרע.

ומה עם איתמר

"הוא שהיה הכי בררן ודקדקן, הוא שבירר משפטית אם מותר לי לעבוד או לא בתיווך ולא רצה שבני משפחה יכנסו לעירייה, דווקא לו זה קרה. הוא פחד שלא ידברו ודאג שהכל יהיה מתועד ובדוק. להיות אחיו של איתמר באותה תקופה זה היה חטא. ריסקו אותו עם אישומים שלא היו ולא נבראו" . 

ואם אותם אנשים שדאגו לסבך אתכם, קוראים את הראיון, מה תרצה לומר להם?

"אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה אבל אם יש להם טיפה של רגש או חמלה, שיבקשו סליחה. לא ממני אלא מה יתברך". 

קצר ולעניין


יום כיפור בפתח, ממי אתה מבקש סליחה? "מכל מי שפגעתי בו, אני מאחל רק טוב לעם ישראל". 

מי צריך לבקש ממך סליחה? "מי שצריך יודע בעצמו. אני לא רוצה את הסליחה שלהם, שיבקשו מאלוקים '".

איש השנה שלך – "חד וחלק, ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעיני הוא המנהיג הכי גדול שהיה מקום המדינה. למרות שהייתי מחסידיו של בגין, ביבי עבר את כולם".

ראש העיר הכי טוב שהיה באשקלון- "אני לא אובייקטיבי אבל אני חושב שאשקלון הפסידה שאיתמר לא המשיך".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן