חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החיים החדשים של איתמר שמעוני 📸

מפוייס יותר, רגוע ומאמין, התייצב ראש העיר לשעבר, איתמר שמעוני לראיון חג בלעדי לעיתון סקופ ודיבר בפתיחות על חמש שנים קשות במיוחד, על השינוי בחייו וכמובן על תפקוד העירייה מנקודת מבטו / מילן מועלם

השבוע, היה אמור להינתן גזר דינו של ראש העיר לשעבר, איתמר שמעוני, אלא שברגע האחרון, נדחה הדיון הגורלי בחייו של שמעוני לתחילת חודש נובמבר. 

הערעור כבר מוכן ומונח על השולחן ליום הדין, ושמעוני, כשהוא בטוח יותר מתמיד בחפותו, התייצב השבוע לראיון בלעדי לסקופ על חמש השנים הקשות ביותר בחייו. 

מי שמכיר את שמעוני הפעיל והלוחמני, יכול בקלות לזהות גם את השינוי שעבר ראש העיר לשעבר בשנים האחרונות. תהליך פנימי שהוביל אותו להוריד הילוך ולפעול מאחורי הקלעים, על מנת להחזיר את חייו למסלול.

"אני מבלה הרבה זמן עם המשפחה. יש לי הרבה יותר זמן לחשוב ולהנות מהדברים הפשוטים שהם כל כך חשובים עבורי היום", פותח שמעוני את הראיון.

"בימים שהייתי ראש עיר, הייתי עסוק בעשיה הציבורית וכל יתר הדברים היו חולפים. היום אני עושה בדיוק הפוך ומתעסק קודם כל במשפחה, באשתי וילדיי. עברתי תקופה שלימדה אותי המון". 

נראה שעברת שינוי ממשי ולא רק כלפי חוץ. מה למדת בשנים האחרונות? 

"קודם כל, לקחתי על עצמי לא לראות כל דבר כברור מאליו. אני מעריך היום הכל, אפילו את הדבר הכי זעום שיש. כל נקודת אור קטנה צריך לראות כאור גדול מאוד ואני מאמין בבורא עולם ויודע שיש מי שמנווט ואחראי ואנחנו צריכים להיות פשוט טובים יותר. אלה דברים שכל אחד צריך להפנים וגם אני הפנמתי. אדם צריך לתקן את דרכיו והמסר שחשוב לי להעביר הוא תאהבו את החיים, את המשפחה, תכעסו פחות ותדונו לכף זכות. זה הופך את החיים לטובים יותר".

נשמע מפוייס עם החיים. 

" אני מרגיש הרבה יותר רגוע. אני פחות מתרגש מכתבה כזאת או אחרת או כתבים שרוצים להתנגח בי, זה עובר לידי. אני מתון יותר ומנסה להבין אנשים במצוקה ולמה הם פועלים איך שפועלים. יש בי היום הרבה הכלה. צריך לעשות שינוי פאזה וללטף במקום לבעוט". 

גזר הדין שלך נדחה, איך קיבלת את זה?

" יש הכרעת דין ומאמין במערכת המשפט ומאמין שהצדק יעשה. גזר דין אמור להינתן על שוחד וזה בוודאות יהיה מאסר בפועל, אבל אנחנו ערוכים עם הערעור ויש לנו ערעור חזק מאוד. אני מאוד מאמין בבורא עולם ומאמין מאוד בערעור. כל עורכי הדין של כל המעורבים, תמימי דעים בעניין. אני בטוח שבעליון נזוכה מהכל כי כך צריך להיות".

היו חברים שנשרו ונעלמו בדרך הקשה

" כן בהחלט. פתאום מסתדר העניין שנאמר על ידי חז"ל, שאהבה שתלויה בדבר, בטל הדבר, בטלה האהבה ואני רוצה לומר לך שהייתי מוקף בהמון חברים ואנשים שרק רצו רגע להיות איתי, לדבר איתי, לשבת איתי והיום אפשר לספור את אותם חברים על יד אחת. נשארה רק המשפחה וכמה חברים בודדים. הדבר שמחזק אותי הוא שתושבי לא שוכחים. בכל מקום שאני מסתובב, אני מקבל חיבוק חם וזה מחזק מאוד. יש לנו תושבים נפלאים שיודעים להעריך שעושים להם טוב".

ומה לגבי המעורבים בפרשה שהורשעו איתך?

" אני יכול להגיד לך שכשנבחרתי לראשות העיר, מהרגע הראשון, הייתי כל כולי עשיה ודחפתי את העיר קדימה. עבדתי מסביב לשעון וכנראה שהיו אנשים שנפגעו בדרך ובחרו לפגוע. אני לוקח את כל מי שחווה איתי את השנים הקשות ובפרט את היזם, יואל דוידי, ואומר לך שלא הכרתי אדם כזה מעולם. ראיתי את עדי האופי שבאו לדבר עליו ולהגיד כמה שהוא עוזר למשפחות וכמה אנשים הוא מעסיק והתרגשתי. יואל אדם מיוחד, רגיש, לא הכרתי אדם כזה בחיי. הוא לא מעורב בכלום. כל השנאה הזאת וכל מה שהיה באותה תקופה, נגרם מלחץ של עיתונים שהכפישו וגרמו למשטרה לחפש כותרות. רק אנחנו יודעים את שיטות החקירה, ומכירים את השוטרים ששיקרו על דוכן העדים. זה זועק לשמיים. מעולם לא דיברתי עם יואל על כסף. המשטרה עלתה על עץ וכנראה שלא מצאו את העבירות הראשונות שהאשימו אותי בהן, הם מילאו את הסל בעבירות שוחד שלא היו מעולם. החקירה מזויפת ומושחתת ואני מאמין שזה יצא לאור אחרי הערעור". 

איך המשפחה מתמודדת עם זה שאתה ואחיך הורשעתם? 

" קשה לתאר במילים את היסורים שהמשפחה עוברת. כל המשפחה המורחבת וכמובן הגרעינית. אנחנו מתקדמים קדימה ומאוד מאמינים. את השנים שלקחו לנו והיסורים הרבים, יהיה קשה מאוד להחזיר, אבל אני מסתכל עליהם ורואה גם דברים טובים שיצאו מהם. זה רצון הבורא ומאמין שיגיע הזמן שלנו לקבל את השכר על היסורים שעברנו".

לא שוכחים את שמעוני


|למרות שלקח פסק זמן משמעותי מהעשיה היומיומית בציבור, מספיק להציץ בפייסבוק של שמעוני כדי להבין, שתושבי אשקלון עדיין זוכרים אותו לטובה. שמעוני מעלה לעמוד הפייסבוק שלו, מידי שבוע, פוסטים שמושכים עניין ומסעירים את הציבור ומסעירים, בין מבחירה או לא, את מסדרונות הקומה הרביעית. שמעוני עדיין מעורב בנעשה מאחורי הקלעים ומכיר את הנפשות הפועלות והפעילויות החיוביות וגם את אלה שלא.

למרות שעברו חמש שנים, נראה שאנשים פשוט לא שוכחים אותך. מה עשית שאחרים לא? 

"פשוט מאוד, שמתי את התושבים במרכז והייתי תמיד סביב התושבים. כל פניה שהגיעה טופלה. חתמתי על הסכם הגג והקמנו פרוייקטים מהיום הראשון. היציאה הצפונית, המרינה, בתי הספר החדשים, כל הפרויקטים הללו הם שליט. הכל נולד בהסכם הגג שחתמנו. השארתי תוכניות עבודה לעשרים שנה קדימה והתושבים יודעים את זה. אני מקבל את ההערכה שלהם יום יום. אני מקווה שיבוא יום ואוכל לחזור לעשיה". 

אחרי כל מה שעברת, אתה באמת רוצה לחזור להיות בקדמת הבמה? 

" אני לא יודע מה יהיה בעוד שנה או שנתיים אבל אני מאמין שיהיה רק טוב. העיר שלנו יכולה להגיע למקום הכי גבוה שיש עם רגישות, חמלה והערבות ההדדית הכי טובה שיש בארץ. אני מקווה שהדברים ימשיכו גם בלעדיי למרות שאני אוהב לקחת להוביל ולשנות. לא יודע מה יהיה אבל הכל יכול להיות".

אירוע בלתי נשכח התרחש בישיבת המועצה האחרונה, בה כולם היו בטוחים שאיתמר שמעוני, מבקש את רשות הדיבור בפתח הישיבה על מנת לתקוף את ראש העיר, תומר גלאם, על העלאת שכרו של עוזרו, מרקו סויסה

בניגוד לכל הציפיות, שמעוני דיבר בשבחו של סויסה וביקש מכולם להצביע בעד העלאת השכר ושיבח את פועלו של העוזר. 

השארת גם אותי מופתעת מהדברים שאמרת בישיבת המועצה. זה היה לא צפוי. 

"כשלא צריך לבקר ולדבר לשון הרע ולהפיץ שנאה סתם, אז לא, וכשצריך אז צריך. היו לי שני עוזרים שעבדו מסביב לשעון. יכלו להעלות את ההצעה אחרי תקופת הקורונה אבל אם כבר העלו, צריך לדעת להעריך אדם שעובד קשה ומרקו בהחלט עובד. לא צריך ללכת נגד כל דבר, צריך לדון לכף זכות וזה מה שעשיתי עם מרקו". 

לעומת זאת, בישיבה שקדמה לישיבה האחרונה, היית קצת פחות מתון וקראת לאחד מהעובדים עבריין.

" יש דברים חמורים שאני יודע שקורים. אמרתי שאני  לא רוצה לעשות את מה שעשו לי, שזרקו כתבות למשטרה. השארתי במגרש שלי את מה שאני יודע, אבל המידע והדברים שקורים בעירייה ובחברה הכלכלית זועקים לשמיים ולכן קראתי כך למי שצריך לשמוע את המילה הזאת. יכול להיות שלא הייתי צריך להגיד לו את זה ליד כולם, אבל הוא אמר מה שאמר ואני מה שאמרתי. הדברים מתנהלים בצורה חמורה מאוד וצריך לעצור את זה. מי שצריך להבין מבין את המסר ואני מציע להם לחזור אחורה, לתקן את הדברים ולהתחיל להתנהל אחרת. אני לא רוצה שהילדים של אף אחד מהם יראו מה שהילדים שלי ראו. מציע להם לעצור ןלתקן כי לא לעולם חוסן. לא כל מה שיש היום יש מחר הם חייבים להבין את זה, בחברה הכלכלית בפרט". 

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן