חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עַל הֵיכָלִי אֶבְכֶּה יוֹמָם וָלַיְלָה וּלְתִפְאֶרֶת צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה📸

הערב ומחר נשב על הרצפה וניילל בקול בוכים מגילת איכה וקינות תשעה באב על חורבן ירושלים ועל הגלות המרה בה אנו שוהים זה 2000 שנים.

בקינות לתשעה באב אנו בוכים ואומרים : עַל הֵיכָלִי אֶבְכֶּה יוֹמָם וָלַיְלָה וּלְתִפְאֶרֶת צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה
בְּכִי נַפְשִׁי עַל חָרְבַּן פַּעֲמַיִם אֶרֶץ צְבִי צְבִי יְרוּשָׁלַיִם וְעַל עַמָּהּ אֲשֶׁר הָלַךְ בַּגּוֹלָה .

והשאלה הנשאלת , על מה חרבה ירושלים ?

כולנו יודעים את התשובה , על שנאת חינם חרבה ירושלים ! וכפי שנאמר : "מקדש שני שהיו עוסקים בתורה ובמצוות ובגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם " (יומא ט, ).

למעשה זוהי תשובה אחת מיני רבות ומתוך רשימה של סיבות נוספות כפי שאנו לומדים וכפי שנאמר :

לא חרבה ירושלים אלא בשביל שחיללו בה את השבת;
לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו בה קריאת שמע שחרית וערבית;
לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו בה תינוקות של בית רבן;
לא חרבה ירושלים אלא מפני שלא היה להם בושת פנים זה מזה;
לא חרבה ירושלים אלא בשביל שהושוו קטן וגדול;
לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה;
לא חרבה ירושלים אלא בשביל שפסקו ממנה אנשי אמנה;

אז מהי באמת התשובה לכך ?

כשאנו נמצאים בדור שכלל הטעמים שנאמרו כסיבה לחורבן הבית קיימים , אפשר אולי להניח שהשורש לחורבן ירושלים והתוצאה הסופית היא אכן על שנאת חינם , כי אם אין שמחת חינם לא יצאו לחלל בה את השבת כדי להתריס ולהכעיס .

אם אין שנאת חינם אז לא יבטלו בה קריאת שמע שהרי לצערנו בתי כנסת נסגרים בגלל המחלוקת ואין אומרים בהם קריאת שמע.

בלי שנאת חינם לא יבטלו תינוקות של בית רבן , כי הרי עליהן עומד העולם , ומחליפים לנערים את התורה הקדושה , בדתות שונות ומשונות , מציגים את המנהיגים ואת אבותינו בדרך שפלה ומבזה …

רק כשיש שנאת חינם אין לאנשים בושת פנים , עזות מצח , חוצפה ישגה ועוד… אבדה הבושה ונעלמה ההלכה .

כי בדור שאבדה בו דרך ארץ ונרמסו בו קודשי ישראל וערכיה , ששועלים הילכו בו , שמדמים עצמנו כגויים ומקנאים במעשיהם אז ברורה זעקתו של הנביא כפי שנאמר : אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד, הָעִיר רַבָּתִי עָם–הייתה כְּאַלְמָנָה.

ראו מה עשה לנו ? שָׁבַת מְשׂוֹשׂ לִבֵּנוּ נֶהְפַּךְ לְאֵבֶל מְחֹלֵנוּ , זוגות רבים שחיכו ליום המיוחל והקדוש של לבנות עוד אחת מאבני ירושלים , יושבים בביתם אובדי עצות ואינם יודעים אנא ילכו ומה יעשו .

מגפת נגיף הקורונה השביתה כל שמחה , הרסה כל חלקה טובה ובעצם מגשימה לנו את נבואתו של הנביא ירמיהו וכפי שניבא : שָׁכְבוּ לָאָרֶץ חוּצוֹת נַעַר וְזָקֵן, בְּתוּלֹתַי וּבַחוּרַי נָפְלוּ בֶחָרֶב הָרַגְתָּ בְּיוֹם אַפֶּךָ, טָבַחְתָּ לֹא חָמָלְתָּ .

קודשי ישראל נרמסים , בתי כנסת ובתי מדרשות מתחללים , נדרסה קדושת השבת , אבדה כבודה של תורה , חכמיה ולומדיה היו לבז .

נערים ונערות רועים בשדות זרים , רודפים אחר מנהגי גויים ובחוקותיהם צועדים , שנאת חינם התפשטה לרחוב ומכלה כל רענן כאש בשדה קוצים , אין מי יאמר ואין מי יעשה , לית דין ולית דיין , לצערנו אף אלו השופטים אשר עליהם ציוותה התורה : שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק.

יש כאלו שלצערנו , אינם מקיימים את אזהרת התורה לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם.

והשנה , במקומות רבים לא נוכל אף לשבת בבתי הכנסת ולזעוק את שאגת הכאב שבליבנו ף לא מקום ולא מקדש לא היכל ולא מנורה , לא תפילה ולא זעקה .

זוכר אני את הימים של תשעה באב עת ישבתי בבתי הכנסת ומסביבי צאן מרעיתו , קוראים את הקינות ומבכים על חורבן ירושלים , זכורני את מור אבי ורבי יושב איתי וממררים בקול שבור ובוכים את קינת עשרה הרוגי מלכות , אֵלֶּה אֶזְכְּרָה וְנַפְשִׁי עָלַי אֶשְׁפְּכָה, כִּי בְלָעוּנוּ זֵדִים כְּעֻגָּה בְּלִי הֲפוּכָה, כִּי בִימֵי הַשָּׂר לא עָלְתָה אֲרוּכָה, לַעֲשָׂרָה הֲרוּגֵי מְלוּכָה.

אחת הקינות הקשות שאבי מורי ורבי היה ממרר בקול בוכים עד שאינו יכול לסיים משפט .

ובשנה זו ולאור ההגבלות נשב מי במרווחים אחד מהשני , מי בהיכל השבור , מי בביתו ונזעק אל השם שיהפוך את אבלנו לששון ולשמחה , מאבל ליום טוב וכדי להגיע לזכות זו ולביאת משיח צדקנו נקיים את דיברי הנביא: נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד-יְהוָה נִשָּׂא לְבָבֵנוּ אֶל-כַּפָּיִם, אֶל-אֵל בַּשָּׁמָיִם זְכֹר יְהוָה מֶה-הָיָה לָנוּ, הַבִּיטָה וּרְאֵה אֶת-חֶרְפָּתֵנוּ הֲשִׁיבֵנוּ יְהוָה אֵלֶיךָ וְנָשׁוּבָה, חַדֵּשׁ יָמֵינוּ כְּקֶדֶם.

הכותב בדמע ומצפה לישועה
שמעון לוגסי אשקלון

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן