חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת השבוע / אביחי דניאלי 📷

פרשת בלק, קללת בלעם והקורונה. 

בפרשת השבוע פרשת בלק מופיע אחד מהפסוקים הכי מפורסמים בשימוש בקרב העם היהודי, פסוק שאמר בלעם כאשר רצה לקלל את עמ"י ובסוף יצאה מפיו ברכה "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל".

חז"ל מפרשים שמדובר על בתי הכנסת ובתי המדרש, לכן כשאנחנו נכנסים לבית הכנסת בבוקר, הדבר הראשון שאנחנו אומרים זה הפסוק "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך יעקב", פסוק זה פותח לנו את היום ומשפיע על כל היום שלנו.

כבר נשאלה השאלה, האם חז"ל לא יכלו למצוא פסוק יותר מתאים לפתוח איתו את סדר היום ואת התפילות שלנו, מאשר פסוק שנאמר ע"י בלעם, מדוע מתחילים את התפילה דווקא עם פסוק של שונא ישראל? חסר פסוקים של דוד המלך?

לכן, המהרש"ל, רבי שלמה לוריא, כתב לפני כ-400 שנה, שהוא לא מתחיל את התפילה עם הפסוק "מה טובו" אלא מדלג עליו ומתחיל את התפילה עם הפסוק "ואני תפילתי לך ה' עת רצון". ובכל זאת, התקבלה אמירת פסוק זה על כל עם ישראל.

ואולי ההסבר לכך הוא, שמסדרי התפילה רצו ללמד אותנו מסר לכל יום ויום, וחשוב לנו להיות מודעים לו דווקא בתחילת היום.

המסר הוא שמה שיקרה לנו ביום יהיה לטובה, שבכל דבר רע צריכים למצוא את הטוב, גם מהקללות של בלעם יצא טוב. אין רע בשלמות.

בחסידות יש את המושג שיש ניצוץ לכל קליפה, אדם לא צריך להסתכל על החושך אלא לראות את מעט האור שבו.

אנחנו חושבים על כך בתקופה קשה זו של הקורונה, כשבאמת אנו לא יכולים לומר הרבה את הפסוק הזה בבית הכנסת, לא להתפלל בבתי הכנסת, ולא ללמוד בבתי מדרש.

הישיבות נסגרו, בתי הכנסת נסגרו, ואיזה טוב אנו יכולים למצוא מנגיף הקורונה? אולי המסר של התקופה הוא נושא האחדות, מאחר שבזמן צרה זו מצאנו אחדות, חיזקנו את המשפחה.

משפחות ישבו יחד ויש שלמדו שלא חייבים להיות חלק מעדר וגם אם אנו לבד אנו יכולים להתמודד, למדנו שאפשר וחייבים להתפלל בכל מקום, למדנו שאפשר לפתוח ספר בכל מקום ולא צריך רק את מסגרת הישיבות, למדנו שלא צריך לעשות חתונות גרנדיוזיות, אולי למדנו קצת צניעות ולמדנו שמול הקרונה אנו כולנו שווים.

האדם הרגיל, העשיר והעני, החכם והפיקח, אולי למדנו קצת אמונה בהשם, שאנו תלוים בו והמדענים הגדולים ביותר לא מצאו בינתיים חיסון לנגיף.

אולי למדנו כמה חשוב שיתוף הפעולה והזוגיות, אולי חזרנו מעט לדרך המקורית "ולמדתם את בניכם"- שאנו צריכים ללמד את ילדינו תורה בגלל שבתי הספר סגורים.

כשאנחנו באים לבית כנסת ואומרים "מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל" – אנחנו בעצם אומרים – מה שיקרה זה מהקדוש ברוך הוא ואנחנו נחפש את הטוב, אנחנו נחפש את חצי הכוס המלאה, וכל מאן דעביד רחמנא לטוב עביד.

גם אם אומרים מה טובו בגינות או במרפסות, נוכל ליישם את המסר, יבוא היום ונחזור לבתי הכנסת ובתי המדרש ונעריך עוד יותר את אמירת הפסוק הזה ואת הטוב שיש.

*כניסת השבת:19.29*
*תוספת שבת:19.19*
*יציאת השבת :20.30*
*יציאת השבת ר"ת:21.02*

💐🍷🕯 *שבת שלום ומבורך*🕯🍷💐

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן